לתרומות לחץ כאן

מתי אפשר להגיש תביעה לשלם בית

 

שאלה:

בעלי פתח תיק גירושין בבית הדין הרבני, ככל הנראה עקב משבר נפשי שנגרם לו ככל הנראה כתוצאה מכך שפוטר מעבודתו, האם יש דרך לדחות את התביעת גירושין ולהשאיר אותו בכח בבית.

תשובה:

  1. 1.         ראשית יוער, שלא ניתן לענות על שאלה כזו בלי להכיר את התיק על בוריו, יתכן מאד שאת יכולה להגיש כתגובה לתביעת הגירושין "תביעה לשלום בית". בכל מקרה, את חייבת להתייעץ עם טוען רבני או עם עורך דין שבקי בשולחן ערוך אבן העזר. מכל מקום כדי לנסות לעזור לך אכתוב בתמצות כמה נקודות בנושא של "תביעה לשלום בית".
  2. 2.         בעיקרון, זכותו של כל צד, הן הבעל והן האשה להגיש תביעה לשלום בית. אולם חשוב לציין שלרוב כאשר הצדדים התחילו כבר הליך גירושין עצם הגשת התביעה לשלום בית איננה אפקטיבית לצורך הבאת שלום אמיתי בין הצדדים. יחד עם זאת, במישור הדיוני יש לכך השפעה באופן עקיף. כך למשל, כאשר אחד מהצדדים מקבל פס"ד המזכה אותו בשלום בית, יש על זה השלכה בהיבט של חיוב המזונות. דהיינו, אם בעל הגיש תביעה לשלום בית, והוא נדחה ע"י ביה"ד, סביר להניח שדרכה של אשתו בתביעת המזונות הינה סלולה ביותר, למעט אם היא מרוויחה באופן היכול לכסות את צרכיה. וכן להיפך, כאשר אשה מגישה תביעה לשלום בית, וביה"ד דוחה את בקשתה, ככל הנראה היא תתקל בקשיים רבים בתביעתה למזונות. מהטעם הפשוט, שבדרך כלל כאשר דוחים בקשת אשה לשלום בית, האשה מוכרזת כ"מורדת" – באישות או במלאכות הבית, ואז ממילא אינה זכאית למזונות.
  3. 3.         מתוך הפרקטיקה והנסיון ניתן לומר, שדווקא כאשר הצד התובע שלום בית אינו מיוצג ע"י עו"ד, ואף תביעתו תנוסח באופן עצמאי, יש יותר סכויים שבית הדין יתרשם שהתביעה משקפת את כוונתו האמיתית של התובע/ת. אולם, אם התביעה הוגשה ונוסחה ע"י עו"ד, בית הדין יבחן היטב האם יש כאן הליך טקטי כלומר תביעת סרק או שמא תביעה אמיתית, האבסורד מתגלה כאשר מדובר בבני זוג החיים במשך שנים בנפרד, ולמרות זאת מוגשת תביעה לשלום בית.
  4. 4.      הדברים נכתבו ע"י בד"ר רחובות ות"א ואומצו בתיק בד"ר פ"ת 5815-24-1 .

הלכה היא, שטרם יציאה למלחמה על עיר יש לקרוא אליה לשלום "כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום" (דברים כ', י') יפים לענין זה דברים שכתב בית הדין הגדול בתיק ערעור לה/218 (פד"ר י' 310, 313, בהרכב הדיינים אליעזר גולדשמידט, יוסף קאפח, מרדכי אליהו).

"בין הצדדים תלויה ועומדת תביעת הגירושין של המשיב ואף על פי שהתביעה לגירושין כאילו חילופית היא לתביעה לשלום בית, הרי גלוי וידוע הוא כי דרכה של תביעת גירושין לעולם כך היא שטרם היציאה למערכות המלחמה לגיר+-ושין, מקדימים בפתיחה לשלום. ואין לחילופין לגרוע ולפגום בכוחה של תביעת הגירושין.

  1. 5.         כשביה"ד דוחה תביעת אשה לשלום בית, הוא בעצם מביע את עמדתו הערכית שתביעתה הינה מן השפה ולחוץ, ומטרתה להגיע להישגים כלכליים במאבק הגירושין. דהיינו, כמאמר השופט המנוח שינבוייים ז"ל, לא "שלום בית" היא דורשת אלא "שלם בית" או "בית שלם"…

 

נכתב ע"י טוען רבני הרב מאיר רבני האתר
לייעוץ ראשוני
רבני האתר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל