לתרומות לחץ כאן

מה לעשות עם רווחים שהתקבלו מקופת גמל ללא הכשר

אם היו לי כספים בקופת גמל למשך שנים ולמעשה הקופה לא היתה קופה כשרה שכנראה היו השקעות שנעשו באיסורים כגון ריבית חילול שבת וכדו', כיום מה יש לעשות עם כל הרווחים שיש בקופת גמל?

תשובה:

שלום רב,

בדיעבד, אין שום בעיה להשתמש עם הכסף.

מקורות:

רוב הפוסקים מתירים לקנות מניות של חברה שמלווה בריבית. בכל הלוואה בריבית לחברה בע"מ, המהרש"ג מתיר וכן פסק בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"ב סי' סב-סג, ובשו"ת מנחת יצחק ח"ג סי' א אות ב ובשו"ת מנחת שלמה ח"א סי' כח אוסרים, לפחות מדרבנן. באגרות חוב יש צדדים נוספים להיתר או שהאיסור הוא רק מדרבנן, בנוסף להיתר של חברה בע"מ. עיין כאן.

בדיעבד, אין חיוב להחזיר ריבית דרבנן. ובפרט בנידון דידן שאין אפשרות להחזיר את הריבית ללווה, אין שום יתרון לתת את הריבית למנהלי הקרן וכדו'. גם לא ניתן לדעת איזה חלק מהריווח הוא של ריבית.

לעניין שבת, אין איסור לקבל שכר שבת בהבלעה כאשר יש לו שותפות. עיין רמ"א סי' רמה סעיף א. ואפילו בעבודה שנעשתה בשבת על ידי פועל שכיר יום, מותר למכור את העבודה וליהנות מהכסף, עיין משנה ברורה סי' רמד ס"ק כא ובשעה"צ שם. ולכן אין איסור בדיעבד לקבל את הרווחים. בנוסף לכך שלא ניתן לדעת אם אכן יש כסף שמקורו מחילול שבת ואיזה חלק מהכסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל