לתרומות לחץ כאן

טבעונות ביהדות

האם יהדות מאפשרת להיות טבעוני למי שמרגיש צורך להיות כזה? הן מסיבות המוסריות שבצער בעלי חיים והן מסיבות הבריאות.

תשובה:

שלום רב,

א. טבעוני מסיבת צער בעלי חיים, ודאי שאינו ראוי, ונוגד את דרך התורה. בורא עולם שברא גם את החיות והעופות התיר לנו לאכול את הבהמות וכו', יסד עבורנו כמה וכמה מצוות שתלויות בהריגת בהמות כמו קרבנות ועוד. ואנו נבוא ונאמר, לא, אנו לא אוכלים כי זה צער בעלי חיים??

ב. מותר לאדם להיות טבעוני מסיבות בריאותיות ואין בכך פסול. יתרה מזו בסעודת שבת וחג שיש מצווה לאכול בשר, כתב בשו"ת אור לציון (ח"ב סי' כא אות ג'): "ומי שרגיל לאכול מאכלים צמחוניים בלבד כיון שאינו מתכוין להתענות מבשר ויין רשאי לעשות כן גם בשבת וה"ה למי שאינו מתענג מבשר ויין שאינו חייב בהם ורשאי לאכול מאכלים אחרים".

הצטרף לדיון

41 תגובות

  1. בתורה הקדושה יש איסור צער בעלי חיים. היום ידוע מחקירות וצילומי וידיאו בתעשיית הבשר, העוף והחלב, שמתנהגים לחיות אלו באכזריות-מרגע לידתן ועד השחיטה. בתעשיות האלה אין מקום לחסד ואכפתיות, היחס לחיות הוא כאל מוצר!
    כל אחד שהיה יודע את האמת הזו היה חושב פעמיים אם הוא רוצה לתת יד לצער הגדול הזה להימשך. אז איך אפשר להתעלם?
    נקודה נוספת: כשבני ישראל הלכו במדבר השם דאג לתת להם מן, לא דאג לתת להם בהמות להרוג מה הסיבה אם לא-כי האדם לא צריך בשר חיות כדי להתקיים.

  2. לא הבנתי את החשבון שלך, מדוע שנאכל ירקות? אם השם דאג לתת לבני ישראל מן ולא ירקות אז אולי דווקא ירקות ופירות אסור לאכול, זה הרי ממש משחית את הגידולים הנפלאים הגדלים בטבע? אבל האמת היא שלא צריך לעסוק בניחושים וחישובים כשיש פסוקים מפורשים,
    נא עייני בחומש בראשית פרק ט' פסוקים א-ג, בעת שנח יצא מהתיבה, וכל העולם נחרב, אז נח מקבל "הוראות שימוש" בנעשה בעולם…: "(א) וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת־נֹחַ וְאֶת־בָּנָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת־הָאָרֶץ: (ב) וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל־חַיַּת הָאָרֶץ וְעַל כָּל־עוֹף הַשָּׁמָיִם בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל־דְּגֵי הַיָּם בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ: (ג) כָּל־רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא־חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת־כֹּל". כלומר, דברים ברורים ומפורשים!
    אם אכן במשחטות נוהגים בבהמות תוך כדי איסור צער בעלי חיים (מעבר לצורך בשחיטה עצמה!) זה ממש לא בסדר, והם עוברים על איסור דאורייתא של צער בעלי חיים.
    אבל אני מבין מתוך שאלתך, שאין זה מספיק בשבילך שהם עוברים איסור דאורייתא, את מרגישה צורך למחות בהם, ע"י החרמה וכד', תבורכי על כך! אולי גם תארגני קבוצה של צרכנים שאיכפת להם כמוך שיחרימו את המשחטות הללו, עד שינהגו כראוי. אבל באותה מידה את גם יכולה לארגן קבוצת אנשים שיחרימו חנויות הפתוחות בשבת, אני לא רואה הבדל בין אדם שעובר על איסור תורה של חילול שבת לבין אדם שעובר על איסור תורה של צער בעלי חיים. האיסור צעב"ח נובע מהוראות התורה, ולא מהפן האנושי גרידא, כי אם הכל נובע מהרגשת הלב שלא נותן לך להתעלל בעלי חיים, מדוע מותר לנו לאכול בעלי חיים? אלא שגם איסור צעב"ח הוא עפ"י כללי התורה, ואם כך, היכן את רואה שוני בין הוראה זו לבין הוראה של חילול שבת וכן הלאה?
    נקודה למחשבה!

  3. ברוך השם נטועה בי אמונה חזקה מאוד, ברור לי שהשם מכוון הכל -מתחילת העולם ועד סוף העולם- אני לא רואה שוני בין כל מה שכתוב בתורה הקדושה, הכל אמת. חנות פתוחה בשבת זה לא בסדר וצער בעלי חיים זה לא בסדר. כל אחד בוחר את המלחמה שלו.
    ולגבי צרכנים שאכפת להם יש מספר לא מבוטל של אנשים שנחשף לאמת זו ועבר לטבעונות. קשה להישאר אדישים, כשרואים את זה בעיניים. דבר נוסף שמקל על המעבר לתזונה מן הצומח זה שזה בריא יותר. וגם אין איסור מהתורה לאכול רק מזונות מהצומח.

  4. הרב יובל אשרוב הכהן
    הרב גדעון הולנד
    וצדיקים נוספים בחרו בדרך של חמלה בקידוש השם יתברך
    ולא לגרום צער לבעלי חיים למען תאווה.
    כיום התעשייה אינה מקיימת מצוות והלכות השם
    ולכן מזון מן החי אינו כשר.
    חטא דור המבון הוביל להתרה לאכילת חיות
    בגלל שפל מוסרי ולא בגלל הצדקה לעשות כך.

  5. לפי הסברה של הרב מדוע לא אמרו אותו דבר על ריבוי נשים לדוגמה- ה' התיר לנו ואנחנו נאמר שזה לא מוסרי?
    והאם הרב יסבור שבאמת טוב שיהיו עבדים כנענים ונעביד אותם בפרך? שהרי גם זה הותר בתורה ורבים מחכמי ישראל החזיקו עבדים

  6. אדם שלא חוטף נשים ממלחמת רשות, ודאי שאינו ראוי, ונוגד את דרך התורה. בורא עולם שברא גם את הנשים התיר לנו לקחתם, יסד עבורנו את מצוות אשת יפת תואר. ואנו נבוא ונאמר, לא, אנו לא חוטפים נשים כי זה לא מוסרי??

  7. 1. תמיד היו תקנות לפי מצבים משתנים, כאן אנחנו מדברים לא על תקנות ציבוריות מחמת סיבה מסוימת אלא על הסתכלות שונה על הריגת בעלי חיים מזו של התורה.
    2. שים לב כמה דמגוגי לשאול כזו שאלה כאשר בתורה נאמר "לא תרדה בו בפרך"… עבד כנעני ביהדות זה לא מה שאתה מכיר מהסיפורים על אמריקה של פעם, זה משהו הרבה יותר דומה לפועל, עם אין ספור תנאים סוציאלים שהעולם הקדום כלל לא חלם עליהם.

  8. התורה עצמה רואה בחטיפת הנשים משהו "לא מוסרי", אלא שהתורה מאפשרת לנו דרך ביניים, וכפי שנאמר בהקשר הזה "דיברה תורה כנגד יצר הרע", בו ניתן לקחת את הנשים אך אם האשה עומדת בסירובה חודש ימים להתגייר ולהצטרף לעם ה' היא חוזרת הביתה!

  9. הסתכלות שונה על הריגת בעלי חיים מזו של התורה?
    הכוונה שלי היתה בנושא צער בעלי חיים בימינו. ותחושת המוסריות שלי שלא לצרוך בעל חיים מעונה. לא אמרתי מילה על השחיטה הכשרה.
    הלב שלי לא נותן לי להתעלם ממצב בעלי החיים ואיני מבינה איך מישהו יכול להישאר אדיש ולהמשיך לחשוב שהכל תקין ובעלי החיים חיים טוב, ממש כמו פעם, למרות העדויות הרבות לזוועות המתרחשות לבעלי החיים.

  10. לא הבנתי על מה יצא הקצף… קבעת עובדה שהיהדות שואפת לטבעונות. מנין לך??? אכילת בשר ודגים הקרבת קרבנות מבעלי חיים, דווקא תופסות מקום מאד מרכזי ביהדות. עוד קבעת שצער בעלי חיים דאורייתא, נכון, אבל שמת לב ידידי, שאותה תורה שעליה אתה מסתמך שקובעת כך, קובעת גם שחייבים להקריב קרבנות וכד'?? אז לדידך יש בכך סתירה?? אתה מסרב לקבל הסבר מדוע אין בכך כל סתירה, ואתה שואל האם דבריהם של האחרונים וכו'. האם יש לך תשובה מדוע הקב"ה מצווה אותנו להרוג בכל יום ובחגים עשרות ומאות בעלי חיים ואפילו לא לאכול אותם??? הרי צער בעלי חיים דאורייתא???
    אגב, דווקא הקרבת הקרבנות כתובים ממש מפורש. צער בעלי חיים לא כתוב בפירוש!! חז"ל לומדים את זה ממצוות פריקה וטעינה.

  11. האדם נברא טבעוני, וחזון אחרית הימים- "וגר זאב עם כבש". בני ישראל נענשו על התאווה שלהם לבשר כשהיו במדבר, בגמרא מי שחושק בהרבה בשר לא נחשב לאדם טוב אלא למרדן, קיימות הלכות הקשורות לצער בעלי חיים. בנוגע לשחיטה, אסור לשחוט בעלי חיים כשהם סמוכים זה לזה, אבל זה קורה בתעשייה.
    כל התשובות לשאלות שלך בסרטון.
    אין סתירה בין קרבנות לטבעונות. בזמנו הקריבו קרבנות מפני שכך היה נהוג, ולפי אחד הפרשנים- מפני שאם לא, הם היו מקריבים בני אדם. זה לא נותן לגיטימציה להתעללות. ראה את ההסבר על היתר בזוי בספר העיקרים.
    אין שום מצווה ושום חיוב לאכול בעלי חיים. ולצערי גם מתעלמים לחלוטין מהפשט ומדברי הפרשנים הגדולים.

    ומעבר לכך, האם אתה מסכים איתי שזה לא בסדר לגרוס 15 אלף אפרוחים ביום בשביל ביצים? או להפריד עגל מאמו ברגע שנולד? או לתת עם שוקרים מכות לפרות? או לפשוט לבעל חיים את עורו בעודו חי? או לקטוע איברים ללא אלחוש? או להרביץ?
    זו היהדות?
    כך אנחנו מפיצים "אור" לעולם? זה נראה לי חשוך מאוד.

  12. שים לב שלא תגלוש ידידי, אני מזהה אצלך בעיה באמונה בתרי"ג מצוות, אתה כבר גולש לכפירה. אני לא מתכוון לשטות שכתבת שבורא עולם ציווה להקריב קרבנות כי אם לא יקריבו בעלי חיים, יקריבו בני אדם… אלא לרמז שאתה רומז כאילו היום כבר אין קרבנות. אנו מתפללים בכל יום ולירושלים עירך וכו' ומקווים שיחזור ויבנה בית המקדש. ביום שאכן זה יחזור. תהיה לנו הזכות והחובה להקריב שוב קרבנות. עד היום יש נוהגים לקחת כבש בי' בניסן, שמא יבנה בית המקדש, ויהיה בידם קרבן פסח כראוי (שנשמר ונבדק מבעוד מועד).
    היהדות אינה תומכת באכילת הרבה בשר זה נכון, אבל גם לא הרבה יין, ולא הרבה לחם, אין לזה כל קשר לטבעונות. הכל רק כדי לא להיות גרגרן ונהנתן. אבל בהחלט יש מצווה לאכול בשר בכמה זמנים בשנה. מלבד שבתות. אכילת בשר מוזכרת בכל אירוע משמח.

    כל זה אין לזה כל קשר לנהוג הפסול איך נוהגים בבעלי החיים. אם יש לך בעיה בתופעה הזו, אל תנסה לשכנע את עצמך ולשנות את ההלכות כדי שיתאימו להרצאה ששמעת. ההלכות והמצוות הן ברורות. ולא ניתן לעקם אותם עם פרשנויות הגובלות בכפירה.

    לגבי ההרצאה שהפנה אליה עם הקישור. יש לי ב"ה אינטרנט מסונן, כך שיוטיוב חסום בפני. אבל דומני, שלא הספדתי הרבה.

    שיהיה לך שבת שלום, רק תזכור שיש מצווה לאכול בשר בשבת…..

  13. יש מצווה להדר בקניה, הכנה ואכילה של מאכלים מיוחדים לכבוד שבת קודש, שלא אוכלים במשך השבוע.
    יש מצווה לשמוח בשבת. יש עניין של עונג שבת בלימוד תורה.
    לאדם שלא נמשך לאכילת בשר או דגים או כל מאכל אחר שהוא ושאפילו חש צער מכך, בטח שאין זו מצווה בשבילו להצטער בשבת!
    והמשפט אין שמחה אלא בבשר ויין – מדובר על הזמן בו בית המקדש היה קיים. התלמוד הבבלי, פסחים ק"ט א.
    בחמלה

  14. הרמב"ם בספרו "מורה נבוכים" חלק שלישי, פרק ל"ב: "באו דברים רבים בתורתינו כי אי אפשר לצאת מניגוד לניגוד בבת אחת…והדרך המפורסמת בעולם כולו, שהסכינו אליה באותם ימים, והפולחן הכללי שגדלנו עִמו, לא היה אלא להקריב מיני בעלי-חיים באותם מקדשים שהציבו בהן הצורות, ולהשתחוות להן, ולהקטיר קטורת לפניהן – היראים והסגפנים היו באותם ימים דווקא האנשים המתמסרים כליל לשֵרוּת אותם מקדשים העשׂויים לכוכבים, כפי שהסברנו – לא הצריכו חוכמתו יתעלה ועורמת-חסדו, הנראית בבירור בכל מה שברא, שיצווה עלינו לדחות את מיני דרכי פולחן אלה, לעזוב אותם ולבטלם, כי זה היה באותם ימים דבר שאין להעלות על הדעת לקבלו בהתאם לטבע האדם אשר לעולם נוח לו במה שהסכּין אליו. הדבר היה דומה באותם ימים כאילו בימינו היה בא נביא הקורא לעבוד את האל והיה אומר: "האל ציווה עליכם שלא תתפללו אליו ולא תצומו ולא תשוועו אליו בעת צרה. עבודתכם תהיה רק מחשבה בלי מעשׂה כלל"
    לכן השאיר יתעלה את מיני העבודות האלה והעבירן מהיותן לנבראים ולדברים דמיוניים שאין להם מהות אמיתית, להיות לשמו יתעלה, וציוונו לעשׂותם לו יתעלה. לכן ציווה לנו לבנות לו מקדש: ועשֹו לי מקדש (שמות כ"ה), ושיהיה המזבח לשמו: מזבח אדמה תעשֹה לי (שם, כ'), ושהקורבן יהיה לו: אדם כי יקריב מכם קרבן לה' (ויקרא א'), וההשתחוויה תהיה לו, וההקטרה תהיה לפניו. הוא אסר שייעשׂה דבר ממעשׂים אלה לזולתו: זֹבח לָאֱלֹהים יָחֳרָם [בלתי לה' לבדו] (שמות כ"ב, 19); כי לא תִשתחוֶה לאל אחר (שם, ל"ד). הוא ייחד כהנים לשֵרוּת המקדש ואמר: וכִהנו לי (שם, כ"ח). התחייב בהכרח שתיקבענה להם זכויות שתגמולנה להם על התעסקותם בבית ובקורבנותיו. אלה זכויות הלויים והכהנים.
    בעורמת-חסד אלוהית זאת הושׂג שנמחה זכר עבודה זרה והתבסס היסוד הגדול האמיתי באמונתנו, והוא מציאות האלוה וייחודו. הנפשות לא נרתעו ולא חרדו מפני ביטול הפולחנים שהיו מורגלים אליהם ושלא הכירו פולחן זולתם."

  15. אדם שלא מתענג בכך והאכילה גורמת לו צער אינו חייב לאכול. אולם כוונתי היתה רק למה ששלמה אמר, שאין כל ענין באכילת בשר ביהדות, ולהיפך יש להתנזר מהם. לכן כתבתי שדווקא במקורות נראה שאכילת בשר תופסת מקום מאד חשוב. אמנם כאמור, מי שאינו נמשך לאכילת בשר,אינו חייב בכך (מלבד קרבן פסח או שלמים וכד' שאז יש חובה לאכול בשר).

  16. הטבע האנושי הוא מאוד חכם, והא מביא אותנו תמיד לדעת מה שמתחשק לנו ומה שלא, לא צריך… הרי דברי הרמב"ם הללו ידועים מאוד, והרמב"ן בפרשת השבוע שלנו פרשת ויקרא מביא אותו, וכותב "דברי הבאי הם וכו'….." וידוע שכל גדולי הראשונים חלקו עליו בכל תוקף, ולו מהסיבה הפשוטה, שכל אדם שיש לו מעט ידע ביהדות ובודאי אם הוא מבין מעט בחכמת הקבלה יודע, שכל מצוה יש לה רבדים אין סוף, והיא פועלת תיקונים אין ספור בעולמות עליונים, כך שלא ניתן להתייחס למצוה באופן כה ארצי ושטחי לכאורה, כאילו היא באה רק לפייס דעתו של אדם שיוכל לפעול כמו הגויים שסביבו… ולכן יצא קצף גדול בזמנו על דברי הרמב"ם, וברור מאליו בלי שום ספק, שאף הרמב"ם לא התכוין לומר שזהו טעם המצוה הפנימי והשורשי , אלא שכל מצוה יש לה טעמים ברבדים שונים, כידוע שיש פרד"ס – פשט רמז דרש סוד, ולכן הרמב"ם נתן טעם פילוסופי פשטני תוך שהוא יודע ומסכים בלי ספק שיש למצוות אלו טעמים פנימיים ועמוקים עד אין חקר ואין סתירה בין הדברים. לכן גם הרמב"ם מודה שמצות הקרבנות כשאר מצוות לא תבטל לעולם, וכפי שידוע מהאני מאמין שייסד הרמב"ם שזאת התורה לא תהיה מוחלפת לעולם, למרות שצל אומות העולם עבודת הקרבנות מזמן לא קיימת.
    אבקש שתתעמקי בדברים כי כתבתי כאן מיסודות האמונה.

  17. 1. מה השתנה לגבי ריבוי נשים חוץ מזה שפעם זה נראה ראוי והיום לא?

    2. הפסוק "לא תרדה בו בפרך" נאמר על עבד ישראלי בלבד.
    הרמב"ם פוסק במפורש "מֻתָּר לַעֲבֹד בְּעֶבֶד כְּנַעֲנִי בְּפָרֶךְ" (הלכות
    עבדים פרק 9 הלכה ח). אני מצפה להתנצלות על ההאשמה בדמגוגיה.
    לעצם העניין ניתן לכאורה לטעון כנגדי מכך שהרמב"ם כותב שם שמידת חסידות שלא לעשות כן אבל עדיין מצד הדין זה מותר וממילא באופן פשוט לא אמורים למנוע אדם מזה בכוח. האם אתה סבור שאת המצב הזה שמאפשרים לקנות עבדים ולהחזיק גם את בניהם כעבדים ושכמעט כל זכויותיהם יהיו תלויות במידת החסידות של האדון ראוי לשחזר כיום?
    האם כשביטלו את זה עשו מעשה לא ראוי על פי התורה? (ואם תאמר שזה היה ראוי כי לא נהגו במידת חסידות ראויה הרי גם בצער בעלי חיים לא נוהגים כך ולא ינהגו כל עוד התעשייה המונית.)

  18. 1. ריבוי נשים גם היום אינו עוול, התקנה היא כדי שלא יבואו לידי עוול דבר שראו בו צורך השעה. אולם לראות במעשה של שחיטת עופות ואכילתם עוול זה סותר את ההשקפה של התורה שלא ראתה בכך כל עוולה. אם היו באים ומחליטים שנמנעים מאכילת עופות משום שהמגדלים אינם נוהגים בהם כהלכה ומגדלים אותם בתנאים לא ראויים יתכן שזה אפשרי אבל לא כשהעירעור הוא על עצם אכילת העופות. לעולם לא ישתנה שום דבר בהשקפת התורה.
    2. אכן אין איסור מפורש בתורה לרדות בעבד כנעני בפרך, אבל שים לב, כשהרמב"ם אומר שמידת חסידות לנהוג בו ברחמנות, אין כוונתו שאדם מרומם במיוחד ינהג כך, אלא שלפי השקפת העולם כך ראוי לכל אדם לעשות אף שלא התפרש הדבר כחיוב ברור בתורה. בשונה מאכילת בשר שהיא מצווה מהתורה במועדים ובהזדמנויות נוספות.

  19. שלמה והודיה היקרים, וגם רבני בית ההוראה שלום.
    אני אענה בקצרה לחלק מהתגובות, ומכיוון שהרב לא ענה לך על הסרטון אני אענה לך! שלמה פירסם את ההרצאה של אסא, ואני בטוח שההרצאה הזאת ריתקה אתכם, חייב להגיד שגם אותי הוא משך בהתחלה, ממש מעניין איך שהוא מדבר וסוחף את הקהל, ומביא הוכחות מהתורה, נביאים כתובים, גמרא ראשונים ואחרונים, פשוט מעלף…הבעיה היחידה היא, שקצת יש לי ידע בתורה והלכה, ורצון עז תמיד לגלות תאמת, לכן, כשראיתי שמשהו שם מסריח, התחלתי לפתוח ספרים, ולא להפתעתי, גיליתי שהוא פשוט מדלג על פסוקים שלמים, מסלף את הדברים, ומשקר במצח נחושה…
    פירקתי את כל ההרצאה שלו לגורמים, והוכחתי כל חלק מהשקרים שלו! אם תרצה, אשמח לתת לך חלק (כי כתבתי חלק לחבר)
    דוגמא אחת מיני רבות, הדוגמא האחרונה בהרצאה, הוא מביא מבראשית, בנוח, שהתורה מקללת את מי שיאכל בשר, והוא דילג רק על פסוק אחד וקטן…שאומר שזה מדבר על מי שאוכל איבר מן החי… ועליו התורה אומרת "אך את דמכם לנפשותיכם אדרוש"…
    כל טוב, ומקווה שתחקרו הכל לפני שאתם קובעים.
    חזק וברוך לרבני האתר!
    ואם עוד לא הבנת, ה"אסא" הזה הוא כופר! והוא לא דתי ובטח לא חרדי ().
    חודש טוב ושבוע טוב!

  20. אני דתיה וטבעונית. בהתחלה כשביקשתי להבין אם זה בסדר ליהודי שומר מצוות ותורה להיות טבעוני, נתקלתי גם בתשובות רבנים שהאשימו אותי בכפירה. לא אוכל לתאר את העלבון, הפחד והזעזוע שהרגשתי באותם ימים. באמת חשבתי שאני כופרת בתורת השם. רצה השם ובסיס האמונה שלי היה מספיק חזק לא ליפול לכפירה באמת. מאז התקדמתי הרבה מאוד בלהבין את השם ורצונו. אוכל להגיד שהיום אין לי כל ספק שאין שום כפירה בלעודד טבעונות, להסביר טבעונות, לדבר ללב האנשים וללמד חמלה כלפי כל. וודאי שאין זה נוגד את תורת השם. הטבעונות מנקה את הגוף והנשמה פורחת. מנסיון.

  21. "וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל, הַחֵפֶץ לַיהוָה בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים, כִּשְׁמֹעַ, בְּקוֹל יְהוָה: הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב, לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים." שמואל א׳ פרק ט"ו פסוק כ"ב.

    "לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה, שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים; וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים, לֹא חָפָצְתִּי." ישעיהו פרק א׳ פסוק י"א.

    "זכִּי לֹא-דִבַּרְתִּי אֶת-אֲבוֹתֵיכֶם, וְלֹא צִוִּיתִים, בְּיוֹם הוציא אוֹתָם, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם–עַל-דִּבְרֵי עוֹלָה, וָזָבַח. כג כִּי אִם-אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה צִוִּיתִי אוֹתָם לֵאמֹר, שִׁמְעוּ בְקוֹלִי–וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים, וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי לְעָם" ירמיהו פרק ז׳ פסוק כ"ב.

    "זֶבַח וּמִנְחָה, לֹא-חָפַצְתָּ–אָזְנַיִם, כָּרִיתָ לִּי;
    עוֹלָה וַחֲטָאָה, לֹא שָׁאָלְתָּ." תהילים פרק מ׳ פסוק ז׳.

    "במה אקדם יהוה, איכף לאלוהי מרום; האקדמנו בעולות, בעגלים בני שנה. הירצה יהוה באלפי אילים, ברבבות נחלי-שמן; האתן בכורי פשעי, פרי בטני חטאת נפשי. הגיד לך אדם, מה-טוב; ומה-יהוה דורש ממך, כי אם-עשות משפט ואהבת חסד, והצנע לכת, עם-אלוהיך." מיכה פרק ו׳ פסוק ו׳-ח׳.

  22. אין בעיה בטבעונות כאשר היא באה ממקום חיובי של בריאות או אפילו כהפגנה נגד מגדלים שלא מתייחסים לעופות כמו שצריך, הבעיה היא כשמתייחסים לעצם פעולה השחיטה כעוולה, דומני שהדברים הוסברו כאן כבר כמה פעמים.

  23. ציטוטים מאוד יפים ההקשר כמובן מקרי בהחלט… טפשי יהיה לחשוב שכוונת הכתוב לשלול את הקרבנות שהם מצוות מפורשוןת בתורה כמו שקראנו בפרשת שבוע!!! הכוונה היא שהעיקר שבהקרבת הקרבן הוא התשובה שמאחריה. לזה למשל התכוונו במה שאמרנו כפירה… ולא לעצם ההחלטה של האדם להיות טבעוני. כבר כתבתי לך בעבר, את רוצה להיות טבעונית, את רוצה למחות על צער בעלי חיים הנעשה היום בתעשיית המזון, זוהי זכותך, ברגע שאת משבשת את המקורות, כדי להוכיח שבאופן כללי בורא עולם לא רוצה יותר בשימוש בבעלי חיים אצל האדם, זוהי כפירה, וחבל שאת נסחפת לזה ללא כל תועלת.

  24. אישית, אני מוטרד מהיחס לבע"ח בגידולם יותר מאשר מעצם השחיטה אבל מעשית זה אותו דבר. כנראה שלא ניתן לקיים תעשייה מסיבית שתייצר מוצרים מן החי לכל הציבור לצריכה יומיומית בלי לגדל אותם בצורה מצערת (אפשר אולי לשפר את המצב אבל כדי לפתור את כל הבעיות נצטרך לחזור לזנים שתנובת החלב/ביצים שלהם או קצב הגדילה שלהם לא גדולים מיכולת הנשיאה של הגוף, נצטרך להשאיר את העגל אצל אמו וממילא נוכל לחלוב רק מעט מהחלב ועוד ועוד) כך שלמעשה גם אם לא נקבל את הסברה שיש התקדמות הדרגתית בעולם ולפעמים ראוי להימנע מדברים שפעם היו ראויים עדיין יש בעיני מקום רב להימנע מצריכת מוצרים מן החי לא כמחאה נגד המגדלים(לא הם אשמים באכזריות, אם היו מגדלים אחרת היו נפלטים מהשוק) אלא מתוך הבנה שזו הדרך היחידה למנוע אכזריות.

    (חוץ מזה יש גם שיקול אקולוגי חשוב, בעיקר בבשר בקר)

  25. אני לא נכנס כאן בכלל לדיון אבל מצד מה שראיתי אני מזועזע היאך אתם מרשים לעצמכם לדבר כך עם תלמיד חכם…
    על בעלי חיים אתם חומלים שלא לצער על בני אדם לא ואף הגדלתם לעשות להחציף כנגד בבת עינו של מי שאמר והיה העולם אני מוחה מחאה נמרצת!! שה' הטוב יכפר בעד.

  26. אחרי שעוברים לטבעונות מבינים שלא חסר שום דבר. מבינים שהכל היה הרגל מגונה ומיותר לחלוטין.
    "הכל בחזקת סומין עד שבא הקב"ה ומאיר את עינהם"

  27. אני לא מבין
    כמו שאני לא קונה בחנות שפתוחה בשבת כדיי לא לתמוך בה, וכמו שאני לא אקנה סחורה גנובה, מותר לי גם לא לתמוך בתעשייה אם אני חושב שהיא מביאה לי מוצר שנעשה על ידי עבירה מהתורה.

    אם תהיה לי תרנגולת בגינה וארצה יום אחד לאכול אותה אביא שוחט מוסמך, ואם תהיה לי פרה שהמליטה עגל, שיסיים לינוק מהחלב אשמח לקחת גם קצת לעצמי.

    השחיטה מותרת מהתורה, אבל הבעיה פה היא הדרך עד לשחיטה!

  28. במחילה מרבני בית ההוראה
    לאחרונה נחשפנו להטעיות המרובות שיש בנושא והחלטנו לפתו עמוד ברשת הפייסבוק שמרכז מידע בנושא.
    טבעונים שמועניינים לדעת היכן הטעו אותם מוזמנים אלינו להגיע ולקבל תשובות

  29. חברים יקרים וכל יפי הנפש הטבעונים..
    חד משמעי טבעונות זו כת ככל הכתות ולכן המוח שלכם שבוי שאפילו לא ניתן להסביר לכם וכמובן שאין אפילו טעם להתווכח.
    טבוענות = צביעות
    תתן לטבעוני ביצת חופש האם יאכל? תרנגולת שחיה בחופשיות האם יאכל? וכנל לכל שאר החיות.
    ומה עם שופר? הרי אסור..
    מה על ליל הסדר.. (ביצה.. זרוע..)
    מה עם ללכת לתפילה בשבת בבוקר ולשמוע את כל מה שכתוב בתורה הקדושה על הבהמות הטהורות.. השחיטה ועוד .
    מה עם תפילין הרי צריך להרוג בשביל לעשות תפילין (התשובה שלהם תהיה מבהמה שמתה טבעי.. האם נחכה שבהמות ימותו באופן טבעי לעשות תפילין לכולם??)..
    מה עם מזוזות.. קלפים לספר תורה..
    רבותי איזהרו מכת הטבעונות
    היא צבועה וכופרת

  30. מי שטבעוני יכול להיות שומר תורה ומצוות זה לא נוגד, הוא רק צריך לעשות כמיטב יכולתו. להחליף מה שאפשר להחליף כמו סוג אוכל ומה שאי אפשר כמו ספר תורה ושופר אז לקבל את זה שזה רצון השם.

  31. אינני אומר שלא ניתן להיות טבעוני אבל ודאי שהשקפת התורה היא שמותר לאכול בעלי חיים ולהשתמש בעורם, הכל בכפוף להקפדה על שמירת צער בעלי חיים. ומי שאומר שזה לא מוסרי לאכול בשר מן החי, אומר שהיתר זה שכתוב בתורה במפורש מנוגד למוסר…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל