למה עושים תיקון ליל שבועות

רבני בית ההוראה
כ"ו אייר ה'תשע"ד

שלום הרב,

למה עושים תיקון ליל שבועות

תשובה:

הסיבה לכך משום שבני ישראל היו ישנים בשעה שהגיע זמן קבלת התורה.

בזוהר הקדוש הפליג בגודל חשיבות לימוד התורה בכל ליל שבועות וכתב שכל התיקונים הנתקנים בעולמות העליונים על ידי לימוד התורה בלילה קדוש זה, רשומים וכתובים בספר הזכרונות לפני ה’ והקב”ה מברך את הלומדים בעולם העליון. וקבלה בידינו מהאריז”ל (וכפי שהביאו המשנה ברורה סי’ תצד סק”א), שיהודי שלא ישן כל הלילה ועסק בתורה ולא עסק כלל בשיחה בטלה, מובטח לו שלא יארע לו שום נזק ושישלים את שנתו. למוד זה, כתב מרן הבן איש חי, ממשיך לקדש את האדם בקדושה וטהרה ועניינו גדול. וצריך לשנן ולזכור שבמקום לחפש סגולות מפוקפקות, הנולדות בעולמנו חדשות לבקרים, הנה יש לנו סגולה בדוקה ונפלאה מרשב”י זי”ע, מהאריז”ל ומיתר גדולי עולם, ללמוד בלי הפסק כל הלילה. וכמובן, כתב היעב”ץ: “הנעורים בלילה יזהרו שלא יעסקו בדברים בטלים ושחוק, כי אז נאה להם השינה ונאה לעולם”…

עוד כתב בזוהר שבלילה קדוש זה שוזרים בלימוד תורה לנביאים וכתובים והאריז”ל תיקן את סדר “תיקון ליל שבועות” (שיש בו נוסחה אשכנזית ונוסחה ספרדית), בצירוף משניות מכל מסכת, משנה ראשונה ומשנה אחרונה. לימוד זה נחשב לפני הקב”ה כאילו לומדה למד את כל את כל התורה כולה, תורה שבכתב ותורה שבעל פה, בהיותו “טועם” מכל ספר וספר מעט, מהתחלה ומהסוף (דרך פיקודיך).

בישיבות הקדושות נהגו ללמוד תורה בעיון, כיתר סדרי הישיבה, אולם רבים מהאחרונים נהגו לומר תיקון ליל שבועות, הגר”א, החתם סופר, החיד”א והשל”ה, הקהילות יעקב, הגרש”ז אוירבך. וכל גדולי הרבנים הספרדים וגדולי האדמורי”ם), שעניין לימודו גבוה מאד לפי תורת הסוד. ומסופר ששאלו את המגיד מדובנא מדוע הוא לומד גמרא ואילו רבו הגאון מוילנא אומר את “התיקון”. השיב על כך המגיד מדובנא במשל לבעל חנות שהניח את הדוגמיות והתצוגה בחלון הראווה של חנותו, כאשר בחנות עצמה לא היו כלל מוצרים..”  הגאון מוילנא שיודע את כל התורה כולה, יכול להציג בליל שבועות את “תצוגת חלון הראווה” שלו, מעט מכל “הסחורה” שיש לו, קצת מכל ספר בתורה ומעט מכל נושא.” הסביר המגיד מדובנא, “אך אני, שהחנות שלי ריקה מתורה. מה יעזור שאציג בחלון הראווה את “התצוגה”, בעוד שהחנות שלי בעצמה ריקה?!”…

וכששאלו את מרן החזון איש מה ללמוד בלילה קדוש זה, אזי ישנם שהשיב להם ללמוד גמרא בעיון וישנם שאמר להם ללמוד את “התיקון”, כל אחד לפי סגנונו ומעלתו ודרכיו, ונהרא נהרא ופשטיה, בספר הלכות חג בחג, סיכם את הנושא: “וכל הלבבות דורשים ה’, ואחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוונו ליבם לשמים. והעיקר הגדול הוא שלא לזלזל אחד במנהגו של חברו”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *