לתרומות לחץ כאן

מהו הגדר של טפח מגולה באשה שאסור לומר כנגדה דברי קדושה?

שלום ושבוע טוב לרב

ראיתי בסימן עה שיש לאסור לקרות ק"ש כנגד כל גילוי ערוה הגם שבאותו מקום נוהגים ללכת מגולה . מהם המקומות באשה הנחשבים כערוה שאינם תלויים במנהג המקום ? והאם במקום שנוהגים לכסות את הזרועות עד כף היד יהיה אסור לקרות ק"ש מול אשה שידה אינה מכוסה עד כף היד

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

א. לגבי הידיים – הכרעת הפוסקים שהזרוע עצמה מתחת למפרק אינה צריכה להיות מכוסה, אף שנשים צנועות נהגו בימים עברו להקפיד לכסות עד כף היד ויש קהילות שנוהגים כך גם היום, אולם, מעל המרפק בכל אופן נחשב ערוה ואינו תלוי במנהג המקום. כך הובא בס' עוד יוסף חי פרשת בא, חזון איש סי' טז, הליכות שלמה תפילה פרק כ.

לגבי הצוואר – עד השקע שבגרון לפניה ועד החוליה ראשונה מאחור מותר לגלות, מעבר לכך הוא בכלל ערוה. כך כתב בס' פרדס שמחה הל' נדה סי' קצה בשם הגרי"ש אלישיב, וראה הליכות שלמה שם שהקיל עד החוליה השניה.

לגבי הרגליים  יש מחלוקת מפורסמת – מדברי המשנה ברורה סי' עה ס"ק ב נראה, שבמקום שלא מקפידים ללכת עם גרביים, ניתן להקל מהברך ולמטה [אלא שנראה מדבריו שדוקא כאשר מנהג זה הוא בין הנשים יראות השמים, ולא בין נשים שבלאו הכי אינן מקפידות על צניעות גופן] וכן פסק באגרות משה אבהע"ז ח"ד סי' קוהגרי"ש אלישיב בקובץ תשובות ח"א סי' יג, אולם, מדברי החיי אדם כלל ד סעי' ב נראה שלא התיר אלא לגבי כפות הרגליים ממש ולא למעלה מזה, והחמירו בכך עוד מגדולי האחרונים, ראה שו"ת שלמת חיים סי' פח, שו"ת מנחת יצחק ח"ו סי' י, שו"ת דברי יציב אבהע"ז סי' לז, שו"ת שבט הלוי ח"א סי' א ועוד.

ב. לפי המתבאר לעיל, הידים עד המרפק בכל מקרה אינן ערוה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל