לתרומות לחץ כאן

הנאה ממעשה שבת של גוי / אמירה לגוי בשבת בדרך רמז

לרב שלום
בשבת האחרונה נפל לנו החשמל בבית בשבת ללא כל סיבה. והיה חשש שכל מה שבמקרר יתקלקל. וגם האוכל והחמין וכו' התחיל להתקרר.
האם במקרה זה מותר לקרוא ולרמוז לגוי שנפל החשמל? (לאשכנזים ולספרדים אם בכלל יש הבדל)

תשובה:

שלום רב

חובה לדעת, שמלבד איסור אמירה לגוי יש גם איסור הנאה ממעשה של גוי הנעשה בשבת עבור היהודי. לכן, אין כל משמעות לכך שאתה רק רומז לגוי ולא אומר במפורש, שהרי עדיין הוא בא לעשות מלאכה אסורה בשבת עבורך.

בנוגע לאיסור זה הדין כך: אם התבשילים היו חמים עדיין וראויים לאכילה, אלא שלולי הדלקת החשמל היו מתקררים, נמצא שהדלקת החשמל לא השביחה אותם אלא רק מנעה מהם מלהתקרר, ואין כל איסור לאוכלם. אולם, אם המאכלים כבר היו קרים עד שאינם ראויים למאכל באופן זה [דין זה שייך בדרך כלל רק בחמין או מרק שמאוד לא נעים לאכול אותם קרים], יש להסירם מעל גבי האש ולהמתין עד שיצטננו כפי שהיו בתחילה קודם שבא הגוי ועשה את מלאכתו. אבל אם היו ראויים לאכול גם בהיותם קרים, כיון שהגוי עשה זאת מעצמו – מותר לאוכלם.

לענין מזגנים ואור אסור להנות ממעשיו, ולכן, אם מדובר בלילה אין היתר, גם לא בדרך רמז וכאמור.

מקורות:

על הנאה ממעשה שבת שלא באה ממנו כל הנאה אלא מניעת הפסד, ראה שו"ע או"ח סי' רנז סעי' א, על פי הרמב"ן בשבת לט ע"ב, וע"ע חזון איש סי' לז ס"ק נז, שגם אם יש תוספת שבח מועטה שאינה משמעותית אין בכך כדי לאסור את התבשיל. על החיוב להמתין עד שהמאכלים יצטננו כבתחילה, ראה משנה ברורה סי' רנג ס"ק צו.

עוד על אמירה לגוי להדליק פלטה חשמלית, ראה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל