לתרומות לחץ כאן

אדם שיצא החוצה באמצע הארוחה האם מברך שנית ברכה ראשונה?

נטלתי את ידי לאכול סעודה עם פת ובאמצע הסעודה הפסקתי ונסעתי לאסיפה שהוא דרך של בערך חמש דקות מהבית שלי בכוונה לחזור תוך חצי שעה ולגמור הסעודה ולברך ברהמ"ז. השאלה הוא אם במקום האסיפה מותר לי לאכול ולשתות בלא ברכהלפניה ולאחריה?

תשובה:

שלום רב

ראשית יש להעיר שלכתחילה אין לעשות כך משתי סיבות: א. חכמים חששו שמא אדם ישכח לברך, ולכן לא התירו לו לשנות את מקומו בזמן הסעודה [גם כשהיתה כוונתו לכך בעת שנטל ידיו, שאל"כ בלאו הכי יש בכך מחלוקת גדולה וכדלהלן] אלא לצורך מצוה,  כגון לצאת לקראת חתן וכלה למסיבת שבע ברכות וכיוצא בזה.

לעצם הענין, במקרה שלא היתה דעתו מתחילה לאכול בשני המקומות, נחלקו בכך הדעות, השולחן ערוך סבר שאדם המשנה את מקומו ויוצא חוץ לביתו באמצע הסעודה, גם אם כוונתו להמשיך אחר כך ולאכול, עליו לברך ברכת המזון על מה שכבר אכל, ולאחר מכן ברכה ראשונה על מה שהוא מבקש לאכול עתה. אולם, הרמ"א סבר, שהואיל ומדובר בסעודת פת שאדם חייב לברך במקום אכילתו בדוקא, נמצא שכאשר הוא יוצא מביתו הוא אינו מפקיע עדיין לגמריע את מקום קביעותו הראשון  שהרי הוא מחוייב לחזור לשם לברך ברכת המזון, ומשום כך הוא אינו חייב לברך על המשך האכילה לא ברכה אחרונה ולא ברכה ראשונה. לדעתו, מותר לך גם לאכול במקום האסיפה.

באכילת דברים שאינם טעונים ברכה אחרונה במקומם כמו פירות, הכל מודים שצריך לברך שנית.

להלכה, גם הספרדים נוהגים בזה בדיעבד כדעת הרמ"א משום שספק ברכות להקל, אבל לכתחילה מקפידים שלא לעשות זאת משום דעתו של השולחן ערוך. כך מבואר בכף החיים שם ובשו"ת אור לציון וכך המנהג.

בענין זה פרטים נוספים רבים המבוארים בסי' קעח עיין שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל