לתרומות לחץ כאן

המיר שיק מאדם אחר אצל חלפן והוא חזר

לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א
לפני בערך 8 חודשים קיבלתי צי'ק מאברך והחלפתי את זה למזומן אצל חלפן כספים, יומיים אחרי החלפן מתקשר שהציק חזר ושאחזיר לו מזומן, הגם שהציק הוא של האברך, היות ואני זה שהחליף את הציק, אני חייב להחזיר את הכסף, ביקשתי כסף מבעל הציק, שילמתי לו. אחרי כמה חודשים החלפן מתקשר שוב, ואומר שרשום לו שלא שילמתי לו את כל הסכום, ואני צריך לשלם עוד 2000 ש"ח, אני כבר לא זכרתי את פרטי המקרה אבל סמכתי עליו, שנשארתי חייב, ואמרתי לו שהיות והוא נזכר רק אחרי תקופה, אין לי עכשיו סכום כזה לתת לו, וברגע שיהיה לי אשלם לו, עבר עוד כמה חודשים והחלפן פשט את הרגל וסגר את העסק, עם הרבה חובות לאנשים, והעביר את הציק הנ"ל שחזר לאחד האנשים שהוא נשאר להם חייב כסף, ואמר לו שלא יבקש הכסף מבעל הציק, רק יתבע 2000 ש"ח ממני כמקובל, אציין כי כרגע אני עובד ולא מרויח מספיק כדי מחייתי, והאיש הזה שקיבל את הציק מתקשר אלי כמעט כל יום מה עם הכסף וכו', הגם שאמרתי לו כבר כמה וכמה פעמים שאין לי, ואני מנסה לעשות הכל כדי לארגן את זה,
השאלה אם על פי ההלכה אני בכלל חייב לשלם לאיש הזה שקיבל את הצי'ק, כי הרי לא לויתי ממנו כסף?
(אני כן רוצה לשלם לו אבל אם על פי ההלכה אין לו שום טענה נגדי, הוא לפחות לא ילחיץ אותי)
תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אם חתמת מאחורי השיק והשיק הוא סחיר (לא רשום 'למוטב בלבד' או 'לא סחיר'), לכאורה אתה חייב לו אישית. מאחר וחתימה מאחורי שיק סחיר (חתימת הסבה) מחייבת באחריות כלפי כל מי שאוחז בשיק.

גם אם לא חתמת מאחורי השיק או שהוא לא סחיר, אם יתברר שהחלפן אכן חייב לנושה זה ושאין לו מהיכן לשלם, הוא יכול לתבוע אותך ישירות.

מקורות:

לפי פקודת השטרות סעיף 22 וסי' ד חתימה על שיק מחייבת כהסבה. אבל יש לדון אם חתימה זו אכן מחייבת בדין תורה, מאחר ולא כולם יודעים מהחוק שחתימת הסבה מחייבת את החותם. עיין ש"ך חו"מ סוף סי' מב.

גם אם אין חתימה, כל המוסר שיק לחלפן הרי זה על דעת שהוא חייב באחריות אם השיק יחזור וכנהוג. כאשר חייבים כסף לחלפן והוא חייב כסף לנושה אחר ואין לו לשלם, הנושה יכול לתבוע ישירות את זה שחייב לחלפן מדין 'שעבודא דרבי נתן'. עיין שו"ע חו"מ סי' פו סעיפים א-ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל