לתרומות לחץ כאן

ההורים התחייבו לסייע לזוג ברכישת דירה ובני הזוג התגרשו

זוג בא בברית האירוסין ,ההורים התחייבו לסייע ברכישת הדירה, הזוג קנה דירה אך הנישואין עלו על שירטון – שמסתיימים בגירושין.
האם ההתחייבות עדיין תקיפה או שמא הם פטורים בטענה שכוונתם להתחייב רק על דעת שהנישואין יחזיקו מעמד לאורך זמן רב.

תשובה:

שלום רב,

מסתבר שההורים פטורים לקיים את ההבטחה.

מקורות:

עיין ברמ"א אבן העזר סי' נג סעיף ג דעת ר"ת שאם אבי הכלה התחייב לתת לחתנו נדוניא ובתו מתה לפני שהספיק לקיים את ההבטחה, שוב אינו מחויב לקיימה מצד אומדנא דמוכח שעל דעת כן לא התחייב.

אמנם, לא מצאתי מקור מפורש שהוא הדין בגירושין, אבל כן מסתבר, שהרי האומדנא היא שההורים לא התחייבו על דעת כן והגירושין אינם תלויים בהורים ואין להם את היכולת למנוע אותם ולכן דינם כמיתה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כח
    מצאתי שהרב וולדנברג זצ"ל בציץ אליעזר (חלק י סימן נ) דן בהורים שקנו דירה לבתם וחתנם והדירה נרשמה על שמם בטאבו, ולאחר זמן הנישואין עלו על שירטון ובני הזוג התגרשו, והכריע כדבריך – שהדירה תחזור בשלימותה להורי הבת, ומסתמך על דעת הבגדי ישע הנ"ל שגם בזה יש אומדנא שלא התכוונו ליתן באופן זה כדי שלא תתקיים בהם הקללה (ויקרא כו, כ) 'ותם לריק כוחכם'.

  2. ישנם שתי יסודות בנושא זה. יסוד ראשון הוא כאשר אבי הכלה התחייב ועדיין לא הספיק לתת. ונחלקו בזה רש"י ור"ת אם יש אומדנא. המחלוקת קיימת גם כאשר עברו הרבה שנים מהנישואין, כל עוד שאבי הכלה לא השלים את ההתחייבות. ועל יסוד זה הייתה השאלה מה יהיה בגירושין וכתבתי שלא מצאתי מפורש. יסוד שני הוא גם כאשר אבי הכלה כבר נתן כפי שהתחייב, אם עדיין לא עברו שנה או שנתיים מהנישואין. מן הדין הבעל ירש אלא שהייתה תקנות שו"ם כדי שלא תתקיים הקללה. בתקנות שו"ם מפורש שגם בגירושין יש תקנה ובזה דן בשו"ת ציץ אליעזר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל