לתרומות לחץ כאן

האם מותר להפעיל מכונת ממתקים או משקאות בשבת?

האם מותר לי להשכיר מכונת מסטיקים או להיות שותף ( כגון: שאני שם אצלו את המכונה בעסק ,ואנחנו מתחלקים ברווחים ) עם יהודי שהעסק שלו כבר פתוח בכל אופן בשבת ? ( זוהי מכונה ידנית, ככה שהחילול שבת היחיד הוא רק בקניית הקונים על ידי מטבעות שהם מוקצה מדרבנן, וגם אולי מקח וממכר שגם מדרבנן )
האם יש אפשרות לעשות תנאי לדוגמא ,שהרווחים של יום שישי שלו והרווחים של שבת שלו, או משהו כזה…… ?

תשובה:

שלום רב.

כאשר המכונה עומדת במקום שרוב העוברים והשבים שם הם יהודים מחללי שבת, ראוי לכתחילה להפסיק את פעולת המכונה לפני שבת, אף שמעיקר הדין אין בכך כל איסור. במקרה שלך אני מבין שלא ניצתן למנוע את פעולת המכונה ויש להקל. כאשר רוב העוברים והשבים שם הם גויים [בחו"ל] אין צורך להפסיק את פעולת המכונה לפני שבת. אם המכונה פעלה בשבת מותר להנות מהכסף ואין צורך להפריש חלק מהרווחים אף שיש להניח שחלקם הגיע בשבת.

מקורות:

בס' שמירת שבת כהלכתה פרק כט הערה ע כתב, שכשם שמצינו בשביעית שמותר למכור שור חרישה לאדם החשוד לעשות בה עבודת קרקע בשביעית, ומשום שניתן לתלות שלא יחרוש בו אלא ישחטנו למאכל, כך גם כאן, אף שהמכונה עומדת ברשות הרבים רשאי הבעלים להניח שלא יעשו בה מלאכה אסורה בשבת ואין בכך משום לפני עיוור לא תתן מכשול. אף על פי כן, לכתחילה יש להמנע מכך במידת האפשר.

בהערה עא שם הביא מדברי שו"ת מהרש"ג ח"ב סי' קיז, שאם רוב העוברים והשבים שם הם גויים אין בכך כל ישראל, ואף על פי שאסור לעשות מסחר עם גוי בשבת, כאן שהיהודי אינו עומד שםוהכל נעשה מאליו אין בכך איסור. הרחבה נוספת בענין זה ראה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל