לתרומות לחץ כאן

נוטריון שמפחית מהמחיר הקבוע ובכך הוא גודע את פרנסתם של נוטריונים אחרים

אני נוטריון. שכר הטרחה שלי קבוע בחוק ואיני יכול להוריד או להעלות את המחיר מעבר לקבוע בחוק. בעירי ישנם כמה נוטריונים המפרסמים מחירים נמוכים מהקבוע בחוק ויוצרים לעצמם יתרון על פני.
האם אני יכול להתלונן עליהם בפני הממונה על הנוטריונים על מנת שיפסיקו עם זה או שיש כאן דין מוסר. יכול להיות שישללו להם את הרישיון
מוכר לי הדין של חנווני המחלק קליות לילדים, אך המקרה אינו דומה כיוון שעל פי החוק אינני יכול לגבות מחיר נמוך או גבוה ממה שכתוב בתקנות הנוטריונים ואינני רוצה לעבור על החוק ולאבד את הרישיון שלי

בברכה

תשובה:

שלום רב,

להלשין ולגרום לכך שישללו מהם את הרישיון אסור לך. אולם אם מדובר באיזור מגורים מוגדר שבעקבות הורדת המחיר הם מפסידים את פרנסתך באופן ברור. בהחלט יש לך מקום לשקול לתבוע אותם לביה"ד.

מקורות:

ראה בשו"ת שואל ומשיב (מהד"ק ח"א סי' כ') שנשאל בשאלה כזו:

"והנה בש"ק תבא תרט"ז כ' אלול הגיעני תשובה מהרב הגאון הגדול מוהרר שמואל נחום נ"י אבד"ק ליזענסק בדבר הנהוג בבעלי חנות של אחד יש לו ליסענטץ ופורע המס מחנותו כנהוג והאחר הסמוך לו אין לו ליסענטץ ושותקים לו מושלי העיר אם רשאי זה שיש לו ליסענטץ למסור אצל אדונים או שבא באופן אחר להעמיד חובטים במקלות שלא יניח למכור בחנותו וכן אחד שיש לו זכות למכור יי"ש הקעלישעק שהשיג בתחבולה על שם הנכרי וכדומה והשני אין לו רשיון ע"ז ומוזג בחשאי אם רשאי זה למנוע אותו ע"פ ד"ת שלא ימזוג על הקעלישק או שיהי' מונעו בכל מסירה וכיוצא בו".

והשיב, כי יש כאן טענת "קא פסקת לחיותי" שיש מקרים שאסור לשבור את השוק בצורה שהיא גודעת את פרנסתם של המוכרים האחרים. ואע"פ שמבואר בגמ' שהוזלת המחיר מצד כמה בעלי חנויות מוגדרת כ"זכור לטוב" שהוא מטיב עם הלקוחות, אבל זה רק אם הוזלת המחיר באה בצורה חוקית ותיקנית, אבל אם ההוזלה באה בעקבות זה שהם אינם משלמים מיסים (כך במקרה שנשאל עליו), אפשר לעכב בעדם ולמנוע מהם את הוזלת המחיר.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. כבוד הרב השאלה מעיקרא ליתא
    נטריון זה אינו פרנסה כלל מקבלים רק פרוטות והרבה אנשים עושים זאת חנם אין כסף ומי שצריך זאת הרבה מקבל אחד מהעובדים במשרד הרשיון זהו דבר קל מאוד לקבל.
    והרשיון הוא לאשר חתימת מכתבים ואין זה כלל רשיון לעסוק בפרנסה זו ואין כאן שום חשש

  2. ר' שמחה!
    אני מבין שאתה גר בארה"ב… אני מניח שיש אנשים המתפרנסים מזה, (בעיקר מבוגרים, שאין להם כח לעסוק בעריכת דין רגילה). בכל אופן, אם אכן כפי שאתה כותב, זה כלול בתשובה שכתבתי שאם אין מצב של קא פסקת לחיותי, ודאי שאין עילה לתביעה

  3. נוטריון בישראל זו בהחלט פרנסה. התעריפים אותם נוטריון לוקח בשכרו הם קבועים ואסור לנוטריון לקחת פחות או יותר. משכך, אין ספק שמותר להתלונן על נוטריון שחורג מהכללים. כבר נפסק באתר בשנים עברו שאין איסור הליכה לערכאות בתלונה ללשכת עורכי הדין ובכלל זה כך הדין בנוטריון.
    עיין כאן http://din.org.il/2010/10/17/%d7%9c%d7%94%d7%aa%d7%9c%d7%95%d7%a0%d7%9f-%d7%91%d7%9c%d7%a9%d7%9b%d7%aa-%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a2%d7%9c-%d7%a2%d7%95%d7%93/

  4. לא אמרתי שיש איסור הליכה לערכאות בזה. אבל בהחלט אסור להתלונן עליהם ולהזיק להם אם אין לו כל זכות טענה עליהם, באיזה זכות יהיה מותר לו להזיק להם אם אין לו זכות טענה? ואם אין לו זכות טענה, גם לאחרים אין כל זכות ממונית נגדם. לכן צריכים לפנות לביה"ד המוקמי בכדי לבדוק אם יש כאן זכות ממונית נגדם מצד דין קא פסקת לחיותי.

  5. אם העונש המרבי הוא שלילת הרישיון נראה שאין איסור להתלונן אצל הממונה על נוטריונים ולא גרימת נזק כיון ששלילת הרישיון תהיה כדין ולפי התנאים אכן לא מגיע רישיון למי שאינו מתאים את עצמו לתנאים. אבל, כמובן שיש להתרות מראש. עיין כאן בתשובה ובתגובות. אם אדם סובר שהוא ניזוק ורוצה לגרום לשני נזק שהוא כדין כדי להישמר מהנזק, אינו חייב לתבוע בבית דין, אלא השני חייב לתבוע אותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל