לתרומות לחץ כאן

שטיפת רצפה בשבת

שנינו במס' שבת "אם יש עור בית אחיזה מקנחין בו ואם לאו אין מקנחין בו" וכך פסק מרן סימן שכ' סעיף יז'.
ונחלקו הרמב"ם והראב"ד בטעם הדבר.
דעת הראב"ד- ספוג עם בית אחיזה הוי כצלוחית מלאה מים שמריק ממנה מים, ולשיטתו מותר לקנח בו אפי' בחוזק אע"פ שנסחט בשעת הקינוח.
ולהלכה העיקר כדעת הראב"ד, שכן משמע מלשון מרן (שם בסעיף יח) שכל שאינו סוחט בידיים רק בדרך קינוח הוי סחיטה כלאחר יד והוי פסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן (כיוון שלא היו בו המים משעת ברייתו) ומותר, ואף לפוסקים שאוסרים פסיק רישא דלא ניחא ליה כאן מצטרפת דעת הראב"ד להתיר, שהרי הוא מתיר אף כשסוחטו בידיים.(כן כתב מנוחת אהבה ח"ב עמוד קפט).
ויוצא מכאן שאם יש לספוג אם בית אחיזה מותר לקנח בו אפילו בחוזק, אף על פי שנסחט בשעת הקינוח, אבל ללחוץ עליו שלא בדרך קינוח אסור.
אז אני שואל על המגב של ימינו שהוא מספוג (אני מדבר על המגב עצמו שהוא מספוג ולא הסמרטוט שעליו) , האם מותר לגרוף בו מים (באופנים המותרים לכבד בית מרוצץ) כמו הצפה שיש בבית או לכלוך נקודתי – כי ראיתי שצריך דווקא מגב מגומי – ולכאורה למה ? כי לפי מה שנתבאר לעיל יהיה מותר גם במגב שהתחתית שלו בנויה מספוג.

תשובה:

שלום רב

מעיקר הדין אכן אין הבדל, וניתן לסמוך על שיטת הראב"ד שמתיר ספוג שיש בו בית אחיזה, אלא שלכתחילה ראוי להחמיר כשיטות החולקות.

ראוי לציין, שבמקום שאין הדבר כרוך בצער מיוחד אסור להדיח רצפות בשבת גם כשאין בעיה של סחיטה, משום שחששו חכמים שמא יבואו להדיח קרקע שאינה מרוצפת ויש בכך איסור השוואת גומות, כמבואר בשו"ע סי' שלז סעי' ג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה שכתוב בלשון השואל ש"שהרי הוא מתיר אף כשסוחטו בידיים." הנה בתהל"ד סי' ש"ב סוסקי"ח כ' דלכאורה נראה כן אבל ציין שם לדברי שועה"ר סי' של"ה ס"א. ושם מוכח דאם מכוין אסור [עי"ש דמשמע דקאי בדעת הראב"ד וכ' שם בהמשך "וגם יש לחוש אם יעשה בשבת כדרך שהוא עושה בחול שמא יבא לסחוט הספוג במתכוין.."].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל