לתרומות לחץ כאן

כיצד מחשבים שעות זמניות?

איך מחשבים שעה זמנית?

תשובה:

שלום רב

שעה זמנית, פירושו של דבר שמחלקים את שעות היום או הלילה ל12 חלקים שוים שכל אחד מהם נחשב שעה. לצורך הענין, בימי ניסן ותשרי שהיום והלילה שוים כל שעה זמנית תהיה כ60 דק', אולם, בימי הקיץ הארוכים, שעה זמנית של היום תהיה ארוכה בהרבה, כ70 דק' ויותר, ואילו שעה זמנית בלילה תהיה 50 דק' או פחות מכך, ובחורך יצא להיפך.

על אופן חישוב שעות היום נחלקו כידוע הדעות: לדעת המגן אברהם יש לחשב את שעות היום מעלות השחר כ72 דק' לפני הנץ החמה – עליית גוף השמש, ועד לצאת הכוכבים, ואילו לדעת הגר"א ובעל התניא, יש לחשב את היום מהנץ החמה עד לשקיעתה, מה שמקצר את היום באופן משמעותי.

לדין זה השלכות רבות, כגון זמן קריאת שמע שהוא עד סוף השעה השלישית וזמן תפילה שהוא בסוף השעה הרביעית.

בהצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ראשית אתה לא צריך לחשב את זה, בכל הריכוזים החרדיים נמכרים לוחות שנה עם כל הזמנים הנדרשים ביום. החישוב הבסיסי, הוא שמחלקים את היום לשנים עשר חלקים שווים [מחלוקת אם מעלות השחר עד צאת הכוכבים או המנץ לשקיעה], וכל חלק נקרא שעה. למשל היום שהנץ החמה ב5:34 והשקיעה ב7:52, כל שעה זמנית היא שעה ורבע בקירוב.

  2. בס"ד
    שלום לרב שליט"א
    ראיתי בכמה לוחות שחישבו את עלות השחר למ"א ע"י שעות זמניות של הגר"א.
    מה מקור שיטה זאת? ואכן לפי מגן אברהם איך מחשבים שעה זמנית, שהרי על מנת לדעת שעה זמנית צריך לדעת לשיטתו קודם את זמן עלות השחר אלא אם נאמר שלא משתמשים בשעות זמניות לעלות השחר?
    לדעת הרב עובדיה גם את עלות השחר יש לחשב בשעות זמניות דהיינו 72 ד' מהנץ…איך אפשר לחשב זאת לפני שיודעים מהי השעה הזמנית?(שהרי לדעת המ"א ע"מ לדעת את השעה הזמנית צריך את זמן עה"ש קודם)
    בברכה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל