לתרומות לחץ כאן

לעלות לקברי ההורים שניהם יחד ביום היארצייט

1. כשיאהרצייט של הורה אחד נופל על יום ששי והיאהרצייט של ההורה השני נופל למחרת בשבת ,ועולים בית הקברות ביום ששי, איך צריכים לנהוג באמירת התהילים ?

2. יאהרצייט של אבא בכ"ד אלול. היאהרצייט (הראשון) של אמא בחול החועד סוכות. הבנתי מספר פני ברוך שלא עולים בכלל לבית הקברות כשהיאהרצייט בחול המועד (לא עולים לפני ולא אחרי). אם כך נהוג, אז האם נוכל להגיד את התהילים כנהוג בכ"ד אלול על שניהם? ןאם כן, אז כמו בשאלה ראשונה איך נוהגים באמירת התהילים?5

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

א. יש נוהגים שכאשר עולים לקבר ההורים לא הולכים משם לקבר אחר משום כיבוד אב, כך הובא בס' זכרון אליהו. אולם, נראה שכאשר מדובר בהורה השני אין חשש ולא מהווה הדבר זילזול, לכן נראה שתוכלו לעלות לקברי שניהם יחד. לגבי אמירת התהילים לא מצאתי מפורש, נראה שאת הפרקים הקבועים תוכלו לומר עבור שניהם יחד ולאחר מכן לומר פרק קיט על כל שם בנפרד. שכן עתה הוא הזמן המיועד עבור שניהם ואין להטריח את הציבור לומר הכל פעמיים. כמובן שצדקה יש לתת עבור כל אחד בנפרד.

ב. באופן כזה נראה שאין לומר תהילים עבור שניהם יחד, שכן זהו לא הזמן הקבוע עבור האמא, אלא יש לומר עבור כל אחד בנפרד. אולם לא מצאתי מקור מפורש בענין. רבים נוהגים לעלות באופן כזה לפני או אחרי חג הסוכות וכל אחד יעשה בזה כמנהגו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל