לתרומות לחץ כאן

רכיבה על סוסים לצורך הנאה בלבד האם אינה כרוכה בצער בעלי חיים?

בס"ד

שלום רב!

ברצוני לדעת ,האם כיום כאשר מכוניות וכדומה וכבר לא צריל לרכב על סוס או לרתום סוסים לעגלה ,האם כאשר רותמים עגלה לסוס או רוכבים על סוס לצורך הנאה בלבד ולא להעברה ממקום אחד למשנהו,יש בכך צער בעלי חיים או אין לחוש לכך?

חשוב ביותר-אודה באם אפילו ישנה דעה כזו בפוסקים ,אף שהיא לא להלכה (אשמח למקור הפסק)!!

תודה מראש

תשובה:

שלום רב

אני מניח שאם הקב"ה ברא את עולמו באופן כזה שהסוסים משמשים לרכיבה, ודאי אין להם מכך צער, וכפי שאנחנו לא מרגישים כל צער בהליכה נעימה ברחוב כך הם לא מצטערים בסחיבת המשא. המבנה המוחי שלהם מיועד לכך.

רכיבה נעימה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. נראה לי שהיתה אי הבנה. השאלה היא לגבי המתכת ששמים לסוסים בפה, שכנראה כן גורמת להם כאב, דבר הבא לידי ביטוי בניסיון להזיז את הלשון והפה כדי שזה ישפשף להם פחות

  2. תשובת הרב אינה הגיונית וספק אם משקפת את דעת התורה.

    אין כל סיבה להאמין שסוס נברא לצורך משא. אין לאמירה הזאת מקור הלכתי ברור וזוהי השערה או ניחוש בלבד.

    למה הדבר דומה? באותה המידה ניתן לומר שחזיר נועד לאכילה משום שיש בני אדם שאוכלים אותו, או שכסף נועד להיגנב מפני שבני אדם מרבים בגניבתו.

    ברור כשמש שהסוס סובל מהרכיבה, מהמשקל ומהאמצעים ושנגרם צער בעלי חיים עצום.

    תשובת הרב מצמצמת את תחום צער בעלי חיים למקרי קיצון קשים בלבד. דומה שהדבר רחוק תק פרסה, תרתי משמע, מרוח ההלכה.

  3. בעיני התורה היא המשקפת את ערכי המוסר ואין בלתה, ואם התורה מתארת באופן חיובי ופשוט שימוש בבהמות משא אצל אבותינו אברהם יצחק ויעקב – גמל חמור וכו', אז זה טוב ונכון ואין בזה כל בעיה ערכית או מוסרית. אכילת חזיר התורה מתארת כאיסור גמור, ולכן זה אסור. ואגב לא הבנתי את הקשר לנושא, אכילת חזיר אינה בעיה ערכית מוסרית, אלא מכלל איסורי מאכלות. כמו אכילת פירות ערלה שאין בהם כל בעיה מוסרית, פשוט התורה אסרה את אכילתם.

  4. דרך ארץ קדמה לתורה.
    אין להשתמש בבעלי-חיים לטובת שעשוע, הרי זו התעללות.
    חבל שהתשובות מפי ה"רבנים" לקוחות מעולם ישן ואפל שאבד עליו הקלח, ומשאירים אנשים בימי הביניים

  5. אני מניח שאם בורא עולם ברא בהמות משא וכו' אז זו לא התעללות, זה לא מפריע להם. אי אפשר לחשוב על כח של סוס במונחים של כח של אדם כמונו.

  6. בורא עולם ברא בעלי חיים.
    אם האדם מחליט לקרא לבעל חיים "בהמת משא" כאן יש בעיה.
    בוודאי גם רואים בתגובות שהשאלה היא לא על המשא עצמו, שגם על זה ניתן לדבר.. אלה גם על מה שמתלווה אליו – רתמה לפה, ולרגליים, נשיאה ודהירה בחום ועל כביש, וגם רק על סמך שעשוע וללא התחשבות בצרכים של הסוס. אכן צער בעלי חיים

  7. התורה עצמה מתארת את הבהמה כמיועדת למשא ולחרישה, כך היא מצות פריקה וטעינה, וכך הפסוק כשור לעול וכחמור למשא, ויש בזה אין ספור מקורות בתנ"ך, ולכן אני מניח שהיכולות של בעלי חיים אלו מתאימים לתפקידם ואין להם מכך צער.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל