לתרומות לחץ כאן

שאלה טלפון סלולרי והוא נשבר תוך כדי לקיחתו ממקום גבוה

הגעתי ביחד עם אחותי למקום שבו היינו צריכים לאסוף מוצרים. הגעתי רק עם המפתחות של הרכב והפלאפון שלי. כשהגעתי הנחתי את המפתחות והפלאפון על דלפק גבוה והתחלתי לאסוף מוצרים. תוך כדי עבודה, אחותי שואלת אותי איפה הפלאפון שלך אני צריכה שיחה, מרחוק הצבעתי על הדלפק שהפלאפון היה מונח. היא לקחה את הפלאפון בידה התרחקה כמה צעדים והפלאפון נשמט מידה ונשבר! מה הדין לגבי תיקון המכשיר? על מי זה חל? האם אני צריכה להשתתף? תודה מראש!

תשובה:

שלום רב,

אם אחותך כבר החזיקה את הטלפון ביד לפני שהוא נפל, היא חייבת לשלם על התיקון. אבל אם הוא נפל תוך כדי הורדת הטלפון מהדלפק לפני שהספיקה להחזיק, ייתכן שהוא פטורה, אם לא היה ניתן להוריד את הטלפון מבלי להסתכן שהוא ייפול (המכשיר היה גבוה מדי כדי להחזיק בו לפני שמורידים אותו). כמו כן, אם המוצרים שאספת היו גם בשביל אחותך, הרי היא פטורה.

מקורות:

במקרה שהמכשיר נפל לפני שהשואלת הספיקה להחזיק, יש פטור מצד שלא הייתה קניין בהגבהה או ביד (עיין תוספות ב"ק דף צח ע"א ד"ה וה"מ דאדייה). כמו כן, יכול להיות פטור מצד מתה מחמת מלאכה אם לקיחת המכשיר לצורך שיחה גורמת שייפול (עיין שו"ע חו"מ סי' שמ סעיף ג). אבל אם המכשיר כבר היה בידה, יש קנין הגבהה וקנין יד ויש גם צד פשיעה שהמכשיר ייפול לאחר שהוא נמצא ביד.

אם המוצרים היו גם עבור השואלת יש פטור של 'בעליו עמו', כיון שהמשאילה עבדה באותו זמן עבור השואלת. גם כאשר יש חיוב של 'מזיק בידים' יש סוברים שיש פטור של 'בעליו עמו' אם הנזק נהיה בשוגג, עיין עלון המשפט גליון 18 עמוד ד. העובדה שהמשאילה צריכה את המוצרים שאספה גם עבור עצמה לא מורידה את הפטור של 'בעליו עמו', שהרי גם אשה המבשלת בבית עושה כן גם עבור עצמה (עיין שו"ע אבן העזר סי' פ סעיף יז) ואף אלו שעובדים לבני העיר נהנים מעבודתם (עיין שו"ע חו"מ סי' שמו סעיף יב). אמנם, יש לעיין אם רכישת המוצרים הייתה עבור ההורים והאחות סמוכה על שולחן אביה, אם גם בזה יש פטור של 'בעליו עמו'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל