לתרומות לחץ כאן

כלים של איסור שהתערבו בכלי היתר

האם כלים כגון צלחות מזלגות סכינים וכו' שהשתמשו בהם לבשר וחלב יחד בחם שהתערבו בכלי היתר אפשר להשתמש או שכולם אסורים?

תשובה:

שלום רב

מעיקר הדין, אם רוב הכלים שבתערובת כשרים, הכלים האסורים בטלים ברוב ומותר להשתמש ללא הגעלה, אלא שמדברי השולחן ערוך נראה שלא סמכו על היתר זה אלא באופן שההגעלה כרוכה בהוצאת ממון, אבל אם ניתן להגעיל את הכלים בבית, בתוך סיר מים רותחים המבעבע על גבי האש, אין להתיר. כמו כן, אין להתיר את השימוש באותו יום בו נאסרו הכלים אלא רק לאחר 24 שעות.

מקורות:

בשולחן ערוך יורה דעה הלכות תערובות סימן קב סעיף ג כתב: כלי שנאסר בבליעת איסור, שנתערב באחרים ואינו ניכר, בטל ברוב ואין דנין אותו כדבר שיש לו מתירין (לפי שצריך להוציא עליו הוצאות להגעילו, וכל כיוצא בזה). ובש"ך שם העיר כמה נקודות: א. מקור הדברים ברשב"א ואילו הרא"ה בבדק הבית חולק ומחמיר. ב. המהרי"ל הקל בענין באופן גורף. ג. שני טעמים יש להחמיר: 1. דבר שיש לו מתירין אינו בטל עולמית, וגם כאן שניתן להגעיל את הכלי הוא נחשב דבר שיש לו מתירין. 2. כיון שטעם האיסור ניכר במאכלים אין זה נחשב לתערובת כל כך. כמו כן הביא את המקורות לחיוב ההמתנה 24 שעות. וע"ע ט"ז ופתחי תשובה שם מה שהאריכו בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל