תיק שנוקה מחמץ ממש שהיה בו על ידי שאינו שומר תורה ומצוות באמצעות כביסה בשבת:
האם מותר למי שעבורו במיוחד נעשתה מלאכה זו להשתמש בו בפסח?מה הדין לאחר הפסח? האם משנה אם עשה מכירת חמץ?
האם יש הבדל בנידון זה בין אשכנזים לספרדים?
תשובה:
מועדים לשמחה
מותר להשתמש.
מקורות:
אדם שעשה מלאכה בשבת, מותר לאחרים להנות ממנה לאחר השבת "בכדי שיעשו" כלומר כעבור זמן בו יכול היה לעשות את אותה מלאכה בהיתר [דין בכדי שיעשו אמור בגוי או ביהודי שאינו שומר מצוות לדעת חלק מהפוסקים, יהודי שומר מצוות שטעה ועשה מלאכה בשבת, מותר לאחרים להנות ממנה במוצאי שבת מיד].
כמו כן, לצורך ניקוי החמץ לא צריך לכבס את התיק ומספיק לנער אותו היטב, כך שהשימוש בו אינו נחשב כהנאה מהכיבוס.
שאלת הבהרה: ומה אם לא ניערתי התיק מפירורי החמץ כי סמכתי שהכביסה פוגמת אותם בכל מקרה? האם אין כאן הנאה ישירה ממעשה הכיבוס? האם יש הבדל בין ספרדים לאשכנזים בנידון זה?
כוונתי, שכיון שלא היית זקוק לכביסה והניעור מותר ואפשרי בכל עת נמצא שלא נהנית מהכביסה.
השאר תגובה