לתרומות לחץ כאן

מכירת חמץ ללא ידיעת הבעלים / מכירת חמץ במקום העבודה

שלום רב..

אני עובד במשרד עם עובדים נוספים ויש לנו חשש חמץ משותף האם אני יכול למכור אותו בשביל כולם אפילו ללא ידיעתם?
שאלה שניה וחשובה.. אישתי גננת בגן של עירייה ושל משרד החינוך והיא לא יודעת מה לעשות עם מכירת חמץ האם היא יכולה למכור את החמץ שבגן אף על פי שהוא לא שייך לה בכלל אלא ציבורי וגם האם יש לשים לב מכיוון שמדובר בגן ילדים ויש חשש שיש חמץ במשחקים וכדומה האם צריך להכליל גם את זה במכירה אם יש אפשרות בכלל למכור? רק בשביל להדגיש לה אישית אין שום חמץ או חשש חמץ פרטי כל השאלה היא על רכוש הגן

תשובה:

שלום רב.

באופן עקרוני לא ניתן למכור חמץ ללא ידיעת הבעלים. אולם, יש פוסקים שסוברים שכאשר מדובר בזכות גמורה לאדם שודאי אילו היה מודע לה ולהשלכותיה היה מעוניין בכך, ניתן לעשות זאת אף שלא בידיעתו, ולכן ראוי לעשות כך לכתחילה אם אכן אין אפשרות נוחה ליידע אותם בכך ולבקש מהם שימנו אותך כשליח למכירה זו.

בענין חמץ במקומות ציבוריים כאלו, הכלל הוא שהאדם שיש לו את המפתח לגן או לבית הספר והוא הממונה על אותו מקום הוא המחוייב בכך, וכמו שנהגו לגבי גבאי בית הכנסת, וביתר שאת במקרה שלך שהגן נעול ולגננת לבד היכולת להכנס ולצאת שם. מקור הדברים בסוגית הגמרא בפסחים ד ע"א.

מקורות:

מקור הדין שאפשר למכור חמץ של אדם אחר 'מדין זכיה' הוא, מהגמרא פסחים יג,א בעובדא ביוחנן חקוקאה שמכר את החמץ שהופקד אצלו קודם לפני כניסת החג כדי שלא יאסר, ובמג"א תלו,יא כתב שאין הבדל בזה בין נפקד לאדם אחר. דין זה, אינו דומה לקושיית הקצות רמג,ח על התרומת הדשן שכתב שמשרתת יכולה להפריש חלה עבור בעלת הבית כיון ששם מדובר במתנה ו'אין זכין מאדם' מה שאין כן במכירת חמץ שהמוכר מקבל תמורה עבור המכירה ו'זכין לאדם שלא בפניו' ודינו כמבואר בטור חו"מ שנט, שאפשר למכור ללא רשות חפץ שעומד למכירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל