לתרומות לחץ כאן

מכירת חמץ ביום י"ג ניסן כדי להפטר מבדיקה / שימוש במקום הנמכר

2 שאלות בבקשה:
1. אני ומשפחתי לא נהיה בבית במשך כל הפסח. אנחנו נוסעים ביום א' הקרוב אחה"צ למלון וחוזרים לאחר הפסח. אני מתכוון לסגור את הבית ולמכור לגוי בכדי להיפטר מחיוב בדיקת חמץ בבית. האם אני יכול להשתמש בשרות המכירה שלכם באתר או שכדאי לעשות מכירת י"ג?
2. משפחה ביקשה להשתמש בביתנו במשך הפסח. באיזה דרך אפשר להשאיל להם את הבית מבלי שאני אצטרך לעשות בדיקת חמץ?
בתודה ובברכה,
י.

תשובה:

שלום רב,

1. עדיף שתעשה מכירת י"ג, מאחר שאתה יוצא לפני המועד שמתחייבים בו בבדיקת חמץ ולא תוכל לבדוק בזמן, ולדעת רוב הפוסקים כאשר עושים מכירת י"ד לאחר זמן החיוב יש צורך לעשות בדיקת חמץ כדין.

2. הנושא כאן אינו בדיקת חמץ שאגב במקרה כזה מוטלת עליהם ולא עליך. אלא שכאשר מוכרים את הבית בבדיקת חמץ נוהגים להמנע מלהכנס לתוכו, שכן באופן זה נראה הדבר שהמכירה היתה לא רצינית ואינה ברת תוקף. לכן, אם אתה מעוניין להשאיר את הדירה יש לנקותה היטב ולעשות בה בדיקת חמץ [אתה יכול כמובן למכור חלקים ממנה ובהם לא לתת לאורחים להשתמש, כגון מטבח, ארונות הבגדים והמשחקים בחדרים וכיוצא בזה].

מקורות:

1. על כך שלדעת הרבה פוסקים כאשר המכירת חמץ היא ביום י"ד יש צורך לבדוק את הבית, ראה משנה ברורה סוף סי' תלו בהרחבה.

2. בשו"ת שיבת ציון סי' י כתב, שיש להוסיף בשטר המכירה שהגוי נותן רשות למוכרים להכנס לדירה לצורך. אך כתבו הפוסקים שתנאי זה אין אלא כדאי להתיר כניסה חד פעמית לצורך מסויים אבל אם הוא משתמש במקום כהרגלו נראה שהמכירה אינה אלא מהשפה ולחוץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל