לתרומות לחץ כאן

בדיקת חמץ בניידות משטרה ובמשרדיה

שלום רב,
אני מתנדב במשטרה, ואני מתכנן להתנדב גם בשבוע הבא בחול המועד פסח.
שמעתי מחבר שמתנדב איתי שלא בטוח שעושים ביעור חמץ במבנים שבתחנת המשטרה ובתחנה עצמה, כמו כן גם את הניידות לא מנקים. השאלה שלי אם אני יכול להכנס למבנה המשטרה לצורך התנדבות ? ולנסוע בניידות ?

תודה מראש

תשובה:

שלום רב.

חובת ביעור החמץ מוטלת על בעל הבית או הגורם האחראי ולא על האנשים המזדמנים לכך בדרך אגב. אולם, אם יש לך מכונית מסוימת המיועדת לצרכיך או משרד מסויים, עליך לבודקו אפילו בתוך החג, ואם ימצא שם חמץ – לשורפו. ואף שהחמץ אינו שלך, חייבו חכמים לבערו כדי שלא יבואו לאוכלו. דין זה אמור גם באורח שמייחדים לו חדר מסוים ללינה. אולם, משאלתך אני מבין שמדובר בניידת מזדמנת וממילא אין חובת בדיקה.

מקורות:

ראה חק יעקב סי' תלו ס"ק טז ומשנה ברורה שם ס"ק כה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. יש אנשים שלא רוצים לבדוק מקומות מסויימים בבדיקת חמץ כמו למשל מחסן וכד', לכן הם מוכרים את המחסן לגוי כבר בי"ג כלומר לפני מועד החיוב בדיקת חמץ, כך שבמועד החיוב (ליל י"ד) המקום כבר מכור לגוי ולכן אינו טעון בדיקה

  2. אדם שיוצא מביתו צלפני יום י"ד בודק ביום י"ג, אולם מעיקר הדין יש לבדוק במועד. אולם במשנה ברורה ושאר פוסקים אחרונים כבר העירו, שבזמנינו שהבתים גדולים ומלאים כל טוב קשה מאוד לבדוק הכל בליל י"ד לכן אדם שמסיים לנקות ארון וכיוצא בזה טוב שיבדקנו בלי ברכה בלילות הקודמים, וכך בהגיע ליל י"ד יוכל לקיים מצותו בנות כראוי. לעצם הענין, יש שכתבו שהסיבה לכך שהבדיקה כיום נעשית בקלילות יחסית היא משום שהנקיון הוא מאוד יסודי והמקומות המנוקים נחשבים במידת מה כמקום שאין מכניסים בו חמץ. אולם כמובן עדיף שלא לסמוך על סברא זו ולהתחיל לבדוק כבר קודם. חג שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל