לתרומות לחץ כאן

כשרות משחת שיניים לפסח

בס״ד , שלום לרב , חמץ בפסח נאסר ודנו הפוסקים לגבי משחת שיניים ולפי תרומת הדשן שדיבר על הקולמוס שהיו מידי פעם מכניסים לפה שהיה עשוי משעורים..וכו… ונשאל בזה ומפה הוכיחו חלק מהפוסקים שאכן מפני שזה תערובת וכן אין אני צריך בטעם ואיני מתכוון לבלוע אז התירו במשחת שיניים שמפני שאין לי רצון לבלוע וזה בתערובת אז לדין של משחת שיניים למבוגרים מותר , ואני שואל וכן שמעתי מחכם בן צין מוצפי שגם הוא לא מתיר, אבל כאשר אני חושב על כך שהרי יש הנאה מהטעם של המשחת שיניים אפילו שאין לי רצון לבלוע , אז הרי דין של מסטיק הרי אמרו שיש לברך על טעמו אפילו שלא נבלע המסטיק והרי זאת ברכה בהזכרת שם השם, והרי שעל טעם אכן אנו מחשיבים כהנאה אפילו שלא נועד לבליעה , והרי משחת שיניים דומה בדינה לזה , אפילו שאין מברכים עליה, ואם כן מה שדן תרומת הדשן לא דומה למשחת שיניים שהרי הוא קיים בו טעם ריענון , ואםכן לא נכון יהיה לאסור משחות שיניים שיש בהן חשש עמילן שיעורים , שהרי חמץ בפסח אסור באיסור חמור… אשמח לתשובה עם מקורות , תודה

תשובה:

שלום רב.

החמץ הנמצא במשחת שיניים נפסל לאכילה עוד לפני הפסח ומשום כך יש שהתירו להשתמש בה בפסח אף אם עלול הוא בטעות לבלוע את החמץ או להנות מטעמו, ואין לכך קשר להלכות ברכות כיון שסוף סוף הוא נהנה כאן מחמץ שאינו ראוי לאכילה ואינו בכלל האיסור. כמו כן, יש להניח שטעם המנטה אינו קשור לחמץ, וממילא מהחמץ עצמו אין כל הנאה, וכן נראה בשו"ת מהר"י אסאד סי' קג ושו"ת האלף לך שלמה או"ח סי' רד. אולם, בשו"ת דברי מלכיאל ח"ד סי' כד אסר להשתמש אפילו במוצרי קוסמטיקה המבוססים על אלכוהול חמץ וראה בס' שערים מצוינים בהלכה סי' קיב ס"ק ב שכמו כן יש להזהר במשחת שיניים. ומנהג העולם להקפיד על כך שלא להשתמש אלא במשחת שיניים שיש עליה כשרות לפסח, וכיום ניתן למצוא כאלו לרוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום לכבוד הרב.
    מדוע זה לא דומה לדיו שבתרומת הדשן (מובא בב"י סי' תמב). ובמ"ב (תמב,מה) כתב על פיו שמותר רק משום שגם אם יכניס לפיו זה בלי כוונה. אך כאן לכא' אנו מכניסים את המשחה לפינו בכוונה תחילה (אף שאין עניין לבולעה נראה לכא' שעדיין יאסרו, שהרי הדיו המדובר הוא מר ולא ראוי לאכילת כלב).
    תודה.

  2. מחילה אבל זו בדיוק השאלה שלי. מהתשובה נראה שמעיקר הדין מקלים אלא שמנהג העולם שלא משתמשים (וכאמור בתשובה יש מקלים לגמרי). ולכא' עולה שזה אסור?

  3. הבנתי את שאלתך הפוך… השאלה שאתה שואל אינה רלוונטית בהכרח, מה משנה שאנו מכניסים לפה בכוונה תחילה הרי הכוונה אינה לאכול אלא לצחצח את השן ולפלוט… לא שייך דין "אחשביה" כשאין רצון לבלוע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל