לתרומות לחץ כאן

בניית סוכה גדולה על עמודי ברזל בבית משותף

בס"ד
לכ' הרבנים שליט"א.

אני גר בבניין משותף ל-7 דיירים. אחד השכנים ביקש רשות לבנות סוכה גדולה, הנשענת על תשתית עמודי ברזל. בתחילה היה הוא מפרק הכול אחרי החג ובונה מחדש. עתה הוא החליט להשאיר את תשתית המתכת בקביעות, בהסכמה שבשתיקת השכנים. יש לציין, שזה פוגם במראה החצר, ונוגד את כללי תרבות הדיור. כמו כן, בניית הסוכה האדירה "מלווה בשעות רבות של רעש טורדני.
ועוד: שכן זה מאחסן את חלקי הסוכה בשטח המשותף של הבניין בחלק האחורי שלו. אזור זה הפך אט אט ל"פח אשפה" לחלקי ריהוט, כלי עבודה, וכד'. זה נוגד את כללי תרבות הדיור, כי זה פשוט מכוער בעינינו. עקב כך החלטנו להסיר את הסכמתנו לבניית הסוכה בכלל, כי היא גורמת לנו עוגמת נפש בזמן הבנייה, וכל הכרוך סביבה כנ"ל.
האם די בלפחות מתנגד אחד, לפסול את הסוכה, גם אם היא בנויה על שטח חניה רשום בטאבו, של שכנים, שמרשים לו לבנות? ראוי להוסיף, שכל הנ"ל גרם למתיחויות ואי נעימויות, ומחלוקות בין הדיירים, וודאי שאין כאן סוכת שלום.

בכבוד רב ובתודה!

תשובה:

שלום רב,

אין זכות לשכנים, ואפילו לא לרובם, להתנגד לבניית סוכה ברכוש המשותף. ומשום כך אין שום חשש ל'סוכה גזולה'.

עם זאת, יש מקום להתנגד להשאיר את עמודי הברזל במשך השנה, גם אם היא בנויה בשטח חניה צמודה. כמו כן, יש מקום להתנגד לאחסן את חלקי הסוכה ברכוש המשותף. אבל, כדי להחליט על אפשרות התנגדות זו יש צורך לראות את יופי הבניין וטיפוחו. וכן יש להביא בחשבון את שתיקת השכנים עד היום.

באשר לרעש של בניית הסוכה, ניתן לדרוש שלא לבנות לאחר שעה 23:00.

אגב, בכל מריבה צד אחד מאשים את השני בגרימת מחלוקת ומניעת השלום. אבל, כדי שאכן יהיה שלום, כל צד צריך לחשוב שעוון המחלוקת מחייב אותו בעצמו לוותר למען השלום, ולא לחשוב מה הצד השני צריך לעשות למען השלום.

מקורות:

עיין בעלון המשפט גליון 40 עמוד 6.

לעניין חזקה על פי שתיקה עיין שו"ע חו"מ סי' קנג סעיף ב וסוף סי' קמ ובסמ"ע ונתיבות שם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    כבוד הרבנים.

    בהמשך לשאלתי הנ"ל עליי להבהיר, שאנו עשינו ויתורים מעל ומעבר, אבל זה נוצל לרעה, כי עתה המצב לא דומה כלל למה שהסכמנו מתוך רצון טוב: במקום להניח רק את חלקי הסוכה, השכן מניח חלקי ריהוט, כלי עבודה שלו כשיפוצ'ניק, והערימה שם גבהה, ואף נשקפת בכיעורה מחלונות הלובי. הוא לא מגלה רצון להתחשב בנו, ולפנות את הנ"ל. אין הוא מסכים גם לפרק את קונסטרוקציית הסוכה, כי הוא לא מבין את פשר התנגדותנו לכיעור שיצר, ואף כועס עלינו. ולכן אני חוזר ושואל: האם סוכה כזו כשרה?

  2. אין קשר בין כיעור הבניין במשך השנה לבין כשרות הסוכה בחג הסוכות. כאמור, הסוכה כשרה למהדרין (מצד איסור סוכה גזולה) ויש למקום לדון כיצד צריך השטח להיראות במשך השנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל