לתרומות לחץ כאן

בובות פלסטיק וחרסינה

אם אפשר שהרב יעשה לי סדר בנושא זה
האם בובות חרסינה גדולות שמוכרים בחנויות אסור לתלותם לנוי (פסל) ומה הדין סתם בובות פלסטיק (מדובר שיש להם ידים וכו')

תשובה:

שלום רב.

א. לענין עשיית בובות כאלו, אם אפשר לעשות באופן שיהיה חסר לה אחד מהאברים [אוזן, עין, וכד'] מותר לכל הדיעות, אולם אם הבובה שלימה לגמרי, נחלקו הפוסקים אם אפשר לעשות על ידי פועלים גויים.

ב. מותר לעשות בובה בצורת חיה [למעט צורת אריה נשר ושור, כשהם שלמים] אולם יש מקום להחמיר גם בזה.

ג. ראוי להחמיר שלא להשהות פסלים אלו שהם בצורת אדם בבית אולם המיקל בכך יש לו על מי לסמוך. ובפרט בבובות משחק שמטבע הדברים אין להם איברים מדויקים ממש.

מקורות:

א. ראה שו"ע יו"ד סי' קמא ס"ד וסעיף ז שאסור לעשות צורת אדם שלם, אבל מותר לעשותו על ידי שיחסר ממנו אחד מאבריו. אכן, דעת החתם סופר (שו"ת יו"ד סי' קכח) שמותר לעשות זאת על ידי פועל גוי, אלא שבס' נהרי אפרסמון (יו"ד סי' קטז, קיז וסוף קיח) חלק על דבריו וכתב לאסור אף באופן זה, וכן דעת שו"ת יד אלעזר (סי' קכט), וראה דרכי תשובה (יו"ד סי' קמא ס"ק ל, וס"ק לב) שהאריך בנידון זה.

ב. בשולחן ערוך שם סעיף ו מבואר שמותר לעשות צורות של בהמות וחיות, אולם, בדרכי תשובה שם ס"ק מז כתב שירא שמים ימנע אף מעשיית צורות אלו.

ג. בשולחן ערוך שם סעיף ד מובא שנחלקו הפוסקים אם מותר להשהות בבית צורת אדם שלם כשנעשה שלא לשם עבודה זרה. ובס' בנחל אשכול (הל' ע"ז סוף סי' נ) כתב ללמד זכות על המקילים בזה, וכתב שכך נהוג בזמננו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. א. האם בובות חרסינה שלימה שבמקום כף רגל יש לה נעל גם נחשב לחסר?

    ב. באנגליה יש מקום עם שני פסלים גדולים מברזל אך במקום עינים יש חור האם גם נחשב לחסר? (נדמה לי שהמקום נקרא "קמדן טאון")

  2. א. יתכן שזה מספיק, כך נראה מסברא אך לא מצאתי מקור ברור. אלא שזה אינו אלא לדעת הסוברים שפנים לבד מותר לעשות, אולם ראה אגרות משה יו"ד ח"ה סי' נה שיש סוברים שגם פני אדם לבד אין לעשות וממילא צריך לחסר באחד מאברי הפנים.
    ב. זה בסדר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל