לתרומות לחץ כאן

אכילת זרוע בפסח לצמחונים

שלום כבוד הרב. בעלי ואני לא אוכלים בשר. מה התחליף לזרוע בליל הסדר? תודה וכל טוב.

תשובה:

שלום רב,

בענין אכילת הזרוע בליל הסדר, רבים נוהגים שלא לאוכלו בליל הסדר. כדי שלא יראה כאילו אנו אוכלים קדשים בחוץ, אולם גם הנוהגים לאוכלו בבוקר, אינו אלא מנהג.

ומעיקר הדין היתם צריכים לאכול בשר ביום טוב ללא כל קשר לאכילת הזרוע מדין שמחת יו"ט. אבל אני מבין שאצלכם אכילת בשר אינה מהווה שמחה, א"כ לכאורה אתם פטורים מאכילת בשר ביו"ט. ומ"מ ודאי שאכילת הזרוע אינה אלא מנהג

מקורות:

רמב"ם פ"ו מיו"ט הי"ח. וראה בשו"ע סי' תקכט סעי' ג', ובמשנה ברורה שם שגם הנוהגים לסגף עצמם ולהתנזר מאכילת בשר משך השנה, בשבתות ומועדים שיאכלו בשר לכבוד החג. אולם כאמור, אני מבין שאצלכם זה לא מגיע מ"סיגוף"…

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. שלום כבוד הרב. כלומר לערוך את צלחת ליל הסדר ללא זרוע? למראית עין, רציתי שייראה על פי המנהג, חשבתי שיש לכך חשיבות שכל המאכלים יהיו על הצלחת. על כן חשבתי אולי יש משהו כתחליף.

  2. לא הבנת את תגובתי…
    כוונתי היתה להשאיר את המנהג שיסודו הוא קדום מאד על כנו!
    מדוע לא לשים את הזרוע? חשבתי שצימחונים רק לא אוכלים בשר, לא ידעתי שהם גם לא רוצים שיכנס בשר לביתם… אם כך לדעתי יש בזה בעיה קשה יותר. הקב"ה נתן לנו רשות לאכול בשר, ואתם רוצים לומר שאתם יותר הומניים ממנו, ומתנזרים, ולא מעוניינים חס וחלילה להשתמש בבשר… לעניות דעתי זה ממש לא ראוי.

  3. שלום כבוד הרב. אני מצטערת שהדברים לא נשמעו כראוי-
    בעלי ואני לא צימחוניים, אלא אוכלים בשר לעתים רחוקות מטעמים בריאותיים אישיים. חלילה לא מתוך אידיאולוגיה המתיימרת להיות "טובה יותר" מהתורה, חס ושלום. לא נעז לחשוב דבר כזה ובטח שלא נעז לשנות משהו, לכן שאלתי את כל השאלות הללו. וכמובן שאין בעיה מבחינתנו לבשל זרוע ולשים בסדר פסח. שאלתי את זה כדי לדעת איך ההלכה מתייחסת לנושא. תודה רבה, ומחילה.

  4. אני מתנצל… פשוט בכותרת כתבת "צמחונים". ואח"כ ששאלת על אפשרות אפילו לא להניח זרוע, לצערי חשדתי בכם שאתם רוצים לעשות זאת מטעמים אידיאולגיים… סליחה!

  5. אדוני הרב, יש רבנים רבים וגדולים שטוענים ובצדק לדעתי שכל הבשר העוף והדגים הנשחטים אינם כשרים מחמת צער בעלי חיים. תשובתך מלמדת שאתה לא בקיא מספיק ולפיכך איני רואה צורך להקשיב להנחייתך. אני טבעונית ויודעת את הסבל הנורא שעוברים בעלי החיים בדרכם לצלחת שלך. נתת כאן תשובה מתנשאת יהירה ולא דתית. מאחלת לאדוני בריאות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל