לתרומות לחץ כאן

האם מותר למהול מים ביין לארבע כוסות?

האם אפשר למהול יין במים לארבע כוסות מאחר והרופא אמר שיש בעיה בריאותית לשתות יין שאינו מהול במים ועד כמה אפשר לשים מים ביינות שלנו וכמו כן מה השיעור הקטן ביותר לכוס שמעתי שהשיעור המקובל של 86 ג"ר אינו מדוייק והשיעור אף קטן יותר בתודה.

תשובה:

שלום רב.

באופן עקרוני רצוי מאוד שלא למהול מים משתי סיבות: א. ענין מזיגת הכוס הוא משום שבזמנים עברו היינות היו מאוד חזקים, ולא היו ראויים לשתיה באופן רגיל ללא מהילה במים, ולכן תוספת המים היתה משביחה אותם ולא מקלקלת. אולם, כיום מזיגת הכוס במים מקלקלת את היין. מחמת טענה זו, הורה הגרי"ש אלישיב שלא לערבב מים ביין כלל. ב. אף שרבים חלקו על הגרי"ש אלישיב בזה, וסברו שכל זמן שיש רוב יין [לדעת הבית יוסף] או שרבע מהכמות היא יין [לדעת חכמי אשכנז] נחשב הדבר כיין מזוג ויוצאים בו ידי חובה בפסח, כיום מצויים בשוק יינות רבים שכבר מהולים במים [בעיקר היינות הזולים] ונמצא שאם נוסיף מים על יינות אלו כבר אין להם חשיבות של יין כלל.

לכן ניתן לייעץ לנהוג באחד משני אופנים: או לשתות מיץ ענבים [רצוי מיץ ענבים טהור ללא תוספות] בשתייתו בטח אין בעיה רפואית. או אם מעונינים לשתות יין בדוקא [דבר שיש בו מעלה לענין ארבע כוסות שלדעת חלק מהפוסקים הצריכו לשתות בהם משקה משכר], ניתן למהול רבע כמות יין והשאר מיץ ענבים, באופן כזה המיץ ענבים אינו מקלקל כמו מים אלא משביח.

כמו כן, מעיקר הדין לא צריך לשתות את כל ה86 סמ"ק ומספיק לשתות רוב רביעית, שזה מעט יותר ממחצית הכמות, שיעור מועט ביותר [בכוס צריך למלאות 86 סמ"ק אלא שניתן לשייר חלק מהכמות].

בהצלחה רבה וחג שמח.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה המפורטת
    האם יש מקור להוראה של הרב אלישיב זצ"ל?
    האם יש מקום לסברה שדווקא במיץ ענבים שקשה מאוד בגלל המתיקות לשתות אותו כך ודווקא למהול במים משפר אותו האם יש סברה למהול?

  2. אין מקור, זו סברא שכיון שהמהילה ענינה להטעים את המשקה שהיא נעים וערב יותר לשתות, ממילא מהילה במים מקלקלת ומהילה במיץ ענבים משביחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל