לתרומות לחץ כאן

דיני כלאיים בל תשחית והפרשת תרומות ומעשרות מנענע הגדלה באדנית שבבית

שלום וברכה כבוד הרב, תבורך מפי עליון

שאלה ראשונה: בעוד מספר ימים אני נפגש עם חברים מן העבר, חברים שליוו אותי לאורך כל חיי, אך הם לא שומרי תורה ומצוות, בכל מקרה אני אוהב אותם והם כמו משפחה אפשר להגיד מבחינתי
אני יודע שכשם שיש מצווה להוכיח את חברך, יש מצווה לשתוק כשהדבר לא ישמע
נניח שהם ישאלו אותי משהו בסגנון "מה, למה אתה מאמין, תסביר וכ'ו"
אז אני יכול להסביר, אך האם אולי עדיף פשוט לשתוק?
יש לך עצה בעניין?

שאלה שניה, יש לנו אדניות במרפסת שמש, האם מותר לי להוציא מן האדמה צמח מנטה/נענע עם השורש, ולשתול אותו באדנית חדשה בשביל שיגדלו עוד צמחי נענע?

בנוסף, שתלנו לפני כשנה לימונית והתחיל לגדול שם צמח לא קשור, והוא פשוט מילא את כל הכלי. האם מותר לי לעקור אותו? ומצד שני, האם מותר לי להשאיר אותו?

בנוסף, האם מותר לי לעקור צמחים שלא הצליחו (השחירו, נראים מתים) אף על פי שיש סיכוי שאולי בכל מקרה יצליחו לחיות ביום מן הימים (אך סביר להניח שלא)

ושאלה אחרונה: אני מתכוון לשים נענע בתה, או בכוסות קולה לטעם, הבנתי שלא צריך לברך, אך צריכים לעשר, ואין לי מושג איך עושים זאת
אני קצת קשה הבנה כשזה נוגע לאחוזים ומספרים
האם יש סיכוי שתוכל לומר לי מה עלי לעשות בפועל מבחינת מספר העלים שעלי לקטוף, ומה עלי לעשות איתם לאחר מכן (לזרוק?) (יש לי שתי אדניות, האם עלי לכוון על האדנית השניה? או לעשות כל אחת בנפרד?)
תודה רבה רבה ותזכה לברכה בכל מעשי ידיך!

תשובה:

שלום רב.

א. אם אכן לדעתך אין כל תועלת בדיון אודות אמונתך אין כל טעם לעסוק בכך, הדברים עלולים להגרר לליצנות מיותרת וההפסד רב על הרווח.

ב. איני רואה למה שלא תוכל לתלוש נענע ולשתול באדנית.

ג. ודאי מותר לעקור כל צמח שמפריע. כאשר שני הצמחים מיועדים למאכל [אפילו מאכל בהמה], עלול להיות כאן איסור כלאים המחייב לעקור את אחד המינים, אולם, אם המין הנוסף אינו מיועד לשימוש של מאכל אין חיוב לעקור.

ד. כל צמח שמפריע או שאינך מעוניין בו כיון שהוא נראה מת וכו' מותר לעקור אותו ואין בכך איסור של בל תשחית. בנוגע לעצי מאכל יש להחמיר יותר אף שבאופן כללי הכלל הזה תקף גם שם.

ה. באופן מעשי לא צריך להוציא מהפירות אלא אחד ומאה, ושאר המעשרות חלים גם על התערובת ללא הפרשה, וזאת על ידי אמירת נוסח מסויים, כפי שתראה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל