לתרומות לחץ כאן

חוזה שהופר במועדי התשלומים

שלום הרב,

לפני כשנה מכרתי דירה. כחלק ממכירת הדירה הקונה ביקש לשכור את הדירה (עוד לפני ששילם את כל הכסף על הקניה) תמורת תשלום נוסף. הוגדר בחוזה המכירה שהעברת הבעלות תהיה רק לאחר התשלום הסופי על הקניה. הקונה היה אמור להעביר את הכסף תוך 3 חודשים ובהתאם לזה עשינו את חוזה השכירות. כחלק מהרתעה נגד איחורים בתשלומים נכתב סעיף בחוזה שבמקרה של איחור בתשלום או בהעברת הדירה הוסכם בנינו על פיצוי של 10% מהעסקה. בנוסף יש אפשרות לצד שנפגע לבטל את ההסכם. בפועל, הקונה עיכב את כ60% מהכסף בערך חודשיים מעבר למה שנכתב ועוד 10% הוא עיכב בערך חצי שנה. במהלך החודשיים שעוכבו ה60% ניסיתי להתקשר לקונה הרבה פעמים, העו"ד שלי ניסה ליצור קשר עם העו"ד שלו בטלפון ובפקסים וכן ניסיתי דרך המתווך. אבל במשך כחודש וחצי הייתה התעלמות כמעט מוחלטת, כשהייתה תשובה מהעו"ד הוא ענה שיחזור אלינו ולא חזר. מתוך הלחץ וההתעסקות בעניין החלטתי להגיש תביעה לבית משפט, בטעות לא פניתי לבית דין תחילה. לאחר מס' שבועות מהגשת התביעה הקונה שילם את ה60%. מאחר ובתקופה הזאת כבר חודש הקשר והקונה לא שילם את מלוא התשלום, ביקשתי ממנו שימשיך לשלם שכירות עבור הדירה שהוא שוכר, ובאמת הוא שילם כל חודש את הסכום שקבענו בנינו. אולם, בסופו של דבר הוא החליט להחשיב את הסכום של השכירות כחלק מהתשלום על הקניה ועוד החליט "לנכות" לי סכום עבור תיקונים שהיו בתקופת השכירות. (את הכסף של התיקונים בלבד הוא שילם אחרי כשבועיים נוספים). אחרי שכל הכסף שולם (למעט הסכום כנגד השכירות) הפסקתי לבקש ממנו שכירות עבור חודשים נוספים.

1. האם מותר לי להמשיך בתהליך בבית משפט או לעצור לפנות לבית דין? (עוד לא היו דיונים)
2. האם מותר לי לתבוע מהקונה – שכירות עבור החודשים ששכר? – הפיצוי המוסכם? – הוצאות על עו"ד, בית משפט? – הוצאות על נסיעות? – עלות מסמכים מיותרים מהבנק? (כמה מאות שקלים)
3. האם כדי להימנע מהוצאת כספים מותר לי לבקש ביטול של החוזה? אם כן האם מותר לי לבקש גם החזר הוצאות?
4.האם לוותר על תשלום שמותר לי לתבוע זה מעלה או שטות? עד כמה מותר להילחם כדי לפרנס את משפחתי. אם אני מבין נכון, מה שנגרם בגרמא אסור לי לתבוע, אין לי שום רצון לקבל כסף שלא מגיע לי, וגם לא להנות מתקלה של אחר אבל איפה הגבול הנכון? סליחה על האריכות ותודה מראש כל טוב

תשובה:

1. יש לפנות לבית דין בהקדם ולהצהיר שאם הוא אכן יחתום על בוררות תסגור את התיק בבית משפט. אין צורך לסגור לאלתר את התיק בבית משפט, שהרי ייתכן שהקונה לא יסכים לדון בבית דין ותצטרך לחזור לבית משפט, אבל אם מועד הדיון קרוב יש לבקש דחיה.
2. ברוב החוזים יש התניה על התחייבות לשלם נזקים שנגרמו מהפרת חוזה.
3. לא סביר שעדיין תוכל לבטל את החוזה לאחר שקיבלת את כל הכסף. כמו כן, גם במקרה זה יהיו לך הרבה הוצאות, שהרי הקונה לא יצא מהדירה ללא פסק דין שהחוזה בוטל.
4. אפשר לדרוש לקבל מתוך הפיצוי המוסכם כל ההוצאות שנגרמו ואפילו פיצוי הוגן על עוגמת נפש, אבל לא ראוי לתבוע את ה-10% במלואם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל