לתרומות לחץ כאן

ספק אם בירך ברכת התורה

שלום וברכה
מה לעשות אם אינני זוכר אם בירכתי את ברכות התורה הבוקר? (הייתי ער כל הלילה, והזכרון מתעתע אותי האם לפני שנרדמתי לארבעים דקות בחמש בבוקר, אם לפני ברכתי)

והאם אפשר לקרוא תהילים ללא ברכות התורה?

תודה ושבוע טוב לכל עם ישראל

תשובה:

שלום רב,

ברכת התורה הוא מדאורייתא, לכן כשיש ספק אם ברכת או לא, עליך לברך רק ברכת אשר בחר בנו וכו'. שהרי ספק דאורייתא לחומרא. אולם כאן יש מקום לדון מאחר שיש ספק נוסף שהרי לא ישנת כל הלילה, ויש ספק באחרונים אם ברכת התורה שמברכים כל בוקר זה תקנה לברך בבוקר או בגלל השינה שזה הספק. ולכן אם ישנת במהלך היום שלפני, מצד הספק השני ודאי אתה חייב לברך, ממה נפשך או בגלל השינה שישנת במהלך היום או בגלל החיוב בבוקר לברך. ונמצא שיש לך רק ספק אחד האם ברכת או לא. וכאמור, עליך לברך ברכת אשר בחר בנו.

בהצלחה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לכבוד הרב, במחילה מכת"ר הרי תשובה זו נכונה רק לבני אשכנז וכמובאר בשו"ת שאגת אריה (סימן כ"ד) ובמשנה ברורה (סימן מ"ז ס"ק א') שלדעתם ברכות התורה הן מהתורה וכדעת הרבה מהראשונים כגון הרמב"ן, הרשב"א והחינוך. אמנם דעת הרמב"ם ומרן השו"ע אינה כן וכמבואר בסימן ר"ט סעיף ג' שכל הברכות הן מדרבנן חוץ מברכת המזון. וכן דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל ועוד הרבה מאחרוני פוסקי ספרד. אם כן, רק אשכנזי חוזר לברך ברכת "אשר בחר בנו" וכדעת השאגת אריה והמשנה ברורה משום "ספק דאורייתא לחומרא" וספרדי אינו מברך כלל משום "ספק דרבנן לקולא" ו"ספק ברכות להקל".

  2. תודה.
    גם לדעת המשנ"ב יש לצאת ידי חובה בברכת אהבת עולם או אהבה רבה או לצאת ידי חובה מאדם אחר שלא בירך.
    בברכה,
    ויקטור חי בוחניק

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל