לתרומות לחץ כאן

ההקבלה הראויה בין מעלת הדור שלנו לדורות קודמים

שלום כבוד הרבנים

אני יודע שהאתר הזה נועד לשאול שאלות בהלכה אבל בכל זאת רציתי לשאול אתכם משהו
הבנתי שהדור שלנו הוא הדור הכי קשה אבל מצד שני אמרו לי שאם הייתי בזמן בית המקדש הראשון הייתי רץ לעבוד עבודה זרה בגלל היצר הרע של עבודה זרה כלומר שאז היה יותר קשה אז איך זה מסתדר אם זה שאומרים לי שהדור שלנו הוא הדור הכי קשה כי אם הדור שלנו הוא הדור הכי קשה אז כל שכן שהייתי עומד בניסיונות של בית המקדש הראשון ועוד שגם אז היה גילוי עריות בצורה נוראית כי היה להם יצר הרע של עריות המלא ולא כמו שלנו שהוא חלקי

שבוע טוב

תשובה:

שלום רב.

בענין זה יש להבחין בין נסיונות הבאים מחמת חולשת הדור לבין נסיונות הבאים מחמת תוקפו של היצר, מה שאמרו שבזמן בית ראשון היו אנשים להוטים אחרי עבודה זרה, אינו מחמת חסרון מסויים שהיה בהם יתר על הדורות הבאים אחריהם, אלא משום שכפי שכיום אדם מעצם טבעו להוט אחרי תאוות גופניות וגשמיות כך היה בטבע האדם להמשך אחרי עבודה זרה. כיום איננו מסוגלים לתפוס בכלל דבר כזה, שאדם נמשך על ידי תאוותו אחרי עבודה זרה, אולם בזמנם כך היה. עד שראו אנשי כנסת הגדולה ועזרא בראשם שתאוה זו כה חזקה עד שמחמת חולשת הדורות שוב לא ניתן לעמוד כנגדה, וביקשו רחמים עד שבטלה ועברה מהעולם. ומאותה שעה נשתנה משהו בטבע האנושי.

נמצא, שמבחינה אנושית הדורות מתמעטים ונחלשים. בימי בית ראשון היו אנשים שזכו לנבואה – לשוחח באופן מסויים אמנם אך בלתי אמצעי עם הקב"ה! כיום אנחנו כל כך רחוקים מזה עד שזו אינה בושה להיות אתאיסט… יש עוד בעולם הזה אנשים אינטלגנטים שלא מתביישים להגדיר עצמם ככאלו, למרות שהבריאה כולה זועקת שנבראה על ידי גורם כל שהוא. בימי הנביאים ראו הכל עין בעין אלוקות, אם ע"י הנביאים ואם בבית המקדש שהיה כולו טובל ברוח הקודש.

אלא שזה לעומת זה עשה אלוקים, והיצר הרע מותאם תמיד לפי מידתו של האדם, וכמו שאמרו חז"ל "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו", לאמור, שבימי קדם היצר הרע היה חזק יותר מהיום.

אלא שכנגד זאת יש לציין, וכאן אני קצת גולש למחוזות הקבלה, שתכלית קיום המצוות היא לתקן את העולמות התחתונים ולהעלותם למעלה עליונה יותר על ידי מעשיהם של ישראל, ומבחינה זו, ככל שחולפים הימים העולמות מתוקנים יותר לקראת הגאולה העתידה לבוא אי"ה בקרוב, אלא שאנחנו לא תמיד מרגישים זאת, כיון שאנחנו עדיין עוסקים תמיד ב"קליפות" הנותרות.

אקווה שסייעתי במשהו.

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל