לתרומות לחץ כאן

ילדים שזרקו מוטות ברזל ממרפסת, מי צריך לשלם עבור התיקון?

הוזמנתי להתארח אצל אחותי לסעודת פורים בדירה בקומה חמישית. היו שם אורחים נוספים וביניהם ילדים קטנים – אחות בת 6 ואח בן 4 למשפחה אחרת, ובתי בת 4 וחצי. שלושת הילדים שיחקו במרפסת ושם היו מוטות ברזל שמרכיבים מהם סוכה. הילדים סיפרו שהפילו מוט ברזל מהמרפסת למטה. יש לציין שאותם ילדים התארחו בעבר אצל אחותי וגם אז השליכו חפצים מסוכנים מהמרפסת. הילדים טוענים ששלושתם יחד זרקו את המוט. הבטנו מהמרפסת וראינו שהמוט מונח בחניה ריקה וב"ה אף אדם לא נפגע בנפש. מסתבר שהמקל כנראה נפל על מכונית שעמדה בחניה מתחת למרפסת וגרם לפגיעה בפח ולניפוץ השמשה. המכונית שנפגעה שייכת לאורח של השכנים. בעל הרכב אמר לגיסי שייקח את הרכב למוסך לתיקון ואם הנזק יהיה מעל לאלף ש"ח יפעיל את הביטוח. כנראה תהיה השתתפות עצמית.
השאלה הנשאלת מי צריך מן הדין לשלם עבור התיקון?

תשובה:

שלום רב,

על פי הלכה יש מקום לחייב את גיסך לשלם את הנזק, משום שהשאיר מוטות ברזל במקום שילדים משחקים. הורי הילדים פטורים.

הפעלת הביטוח איננה פתרון מוצלח, משום שחברת הביטוח יכולה לחזור ולתבוע את גיסך בבית משפט ויצטרפו לנזק עוד הרבה עלויות נוספות.

מקורות:

יש מקום לחייב את בעל המוטות, וכדין דליל שנקשר ברגלי תרנגול שבעל הדליל חייב, עיין ברמ"א חו"מ סי' שצ סעיף י. ואף קטן דינו כבהמה לעניין זה כמבואר לעניין שולח שלהבת ביד קטן בשו"ע חו"מ סי' תיח סעיף ז. כל שכן במקרה זה שהילדים כבר הוכיחו את עצמם בזריקת חפצים.

לעניין קטן שהזיק עיין בשו"ת מחנה ישראל סי' כג שדן לחייב את האב שבנו הזיק לפנים משורת הדין מחשש שהבן ישכח לשלם כשיגדיל ולא יקיים את חיובו לצאת ידי שמים, אולם דבריו צ"ע. במקרה זה גם לא ידוע איזה ילד הזיק ועדות הילדים לא אומרת הרבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בהמשך לשאלתי הנ"ל אציין שאותם ילדים התארחו בבית אחותי עשרות פעמים ובעבר זרקו פעם אחת חלון זכוכית למטה וזו היא הפעם השנייה שהם זורקים משהו. וכמו כן אמם של הילדים ידעה שיש במרפסת מוטות ולא מנעה מהם לשחק במרפסת, והמארחים היו עסוקים בלארח אורחים נוספים שהיו בבית בסעודת הפורים וביקשו מדי פעם מהילדים להיכנס. פרט נוסף שאולי ראוי לציין שהמוט דיי כבד וארוך מאוד (2.4 מ') שהיה צמוד לרצפה ולא היה סביר לדעתם שילדים קטנים ירימו אותו.
    האם הפרטים הנ"ל משנה את הדין?

  2. בכל מקרה הורי הילדים פטורים.
    באשר למארחים, הפרט שקשה לילדים להרים את המוט יכול לשנות את הדין (שאר הפרטים שהמארחת הייתה עסוקה ושקראה לילדים להיכנס אינם משנים את הדין), הייתי מציע להתפשר.
    ראוי לכל האורחים להכיר טובה למארחים, ובפרט אלו שהביאו ילדים, ולהשתתף עם המארחים בחלקם בתשלום הנזק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל