לתרומות לחץ כאן

צירוף סל בהפרשת חלה

אפינו אמש לחמניות מ 1 ק"ג קמח, גם הבקר אפינו לחמניות מאותו הסוג מכמות של 1 ק"ג, וגם בצהרים אפינו עוד 1 ק"ג של קמח , ועתה, אחה"צ שוב אפינו לחמניות מאותו סוג מכמות של 1 ק"ג.
[כל קבוצה של לחמניות נעטפו והוקפאו (לצורך משלוח מנות)]
האם חל חיוב הפרשת חלה בדיעבד? האם עלינו לרכז את כל הלחמניות לתוך כלי אחד ולהפריש עליהן בברכה? או שמא יש צורך להפריש בלא ברכה?
בנוסף, אתמול נאפו גם חלות במתכון שונה, גם הן מ- 1 ק"ג קמח. אם אכן יש חיוב של הפרשת חלה על הנ"ל – חלות אלה מצטרפות או שבגלל שהן מסוג אחר ונאפו ביום אחר הן לא מצטרפות?

אודה לתשובתכם בהקדם.

תשובה:

שלום רב.

כל אחד מהבצקים אינו חייב בהפרשת חלה. אולם, אם יונחו כולם בכלי אחד, אפילו יניחו אותם על השולחן ויכסו אותם יחד במפה אחת הם מתחייבים בהפרשת חלה. אלא שלצורך זה צריך להוציא את הלחמניות מעטיפתן, כיון שלדעת פוסקי זמנינו באופן זה הם אינם מצטרפים יחד גם אם יהיו יחד בכלי אחד או בתא הקפאה אחד [מקרר אחד בתאים שונים אינו מצרף]. כאשר הונחו בתא אחד יש לעשות צירוף סל בדרך האמורה לחוש לדעת הסוברים שהם מצטרפים גם בעטיפתם.

באופן כזה שיעשה צירוף סל יש להפריש מהם עם ברכה.

עיסות שאנשים מקפידים עליהם שלא יתערבו יחד [מלוח ומתוק וכיוצא בזה] אינן מצטרפות.

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סי' שכה סעי' א ושם שכו סעי' א, משנה ברורה סי' תנז סעי' ז וביאור הלכה שם. על כך שבתוך עטיפתם אינם מצטרפים ראה ס' הכשרות עמ' שעה בשם הגרש"ז אויערבך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל