לתרומות לחץ כאן

פתיחת אריזות בשבת / חיתוך וקילוף ירקות בשבת

שלום,
א. האם אפשר לפתוח חלב עמיד בשבת באמצעות חיתוך הפתח בסכין או צריך להפריד ידנית את ההדבקה שיש בקצה ? האם אפשר לפתוח אריזות פנימיות של פריכיות / קרקרים – מדובר בניילון דק שהוצמד בהלחמה.
ב. האם אפשר לחתוך בסכין לחמניה / מלפפונים / פירות וירקות ? אין לי מקרר אז אם אחתוך לפני כניסת השבת לא בטוח שהמוצרים ישמרו באיכות טובה.
ג. האם צריך לרחוץ את הירקות והפירות לפני כניסת השבת או שאפשר לפני כל ארוחה ? האם מותר לקלף מלפפונים / תפוחים בשבת ?
תודה

תשובה:

א. בנוגע לפתיחת החלב, עדיף לחתוך את הקצה ולא לפתוח את ההדבקה, כפי שיפורט במקורות. כך הוא גם לענין אריזות של קרקרים, בפרט כאשר מעונינים להשאיר את השקית שלמה כדי לאחסן בתוכה את הנותר. אף שאין בכך איסור מעיקר הדין. במקרה שיש חשש שאם לא יפתח בדבק יקרע אותיות ויעבור על חשש איסור מחיקה לא כדאי להחמיר בזה.

ב. לגבי חיתוך לחם אין הגבלה, כיון שיש כלל בהל' טוחן שאין טחינה אחר טחינה, והלחם עשוי מקמח טחון. בנוגע לירקות ופירות, מותר לחתוך בסמוך לסעודה [תוך חצי שעה לסעודה] ולהשתדל שהחתיכות תהינה מעט יותר גדולות מהרגיל בימות החול. לצורך זאת מותר להשתמש בסכין אך לא בכלי המיוחד לטחינה כמו פומפיה.

ג. מותר לרחוץ פירות וירקות ללא הגבלה, כיון שאין עליהם בוץ ממש. אבל אם יש עליהם ליכלוך ניכר יש לרוחצם סמוך לסעודה בדוקא, משום איסור בורר. קילוף פירות וירקות מותר אף הוא רק בסמוך לסעודה ואסור לעשות זאת על ידי קולפן שהוא כלי המיוחד לברירה.

מקורות:

א. לכתחילה יש לפתוח את החלב מערב שבת, כיון שיש בענין זה שתי חששות: 1. איסור עשיית נקב יפה שהוא כעין תיקון כלי. מעיקר הדין אין בכך איסור כיון שהסגירה קלה ועשויה מתחילה לשם כך, ונמצא שכבר קודם לכן היה שם פתח ראוי ורק היה דבוק מעט. 2. הסיבה שעדיף לחתוך ולא להפריד את הדבק, כיון שהפראדת ניירות מדובקים אסורה משום קורע, אולם עצם קריעת הקרטו נחשבת כקילוף ירק המותר בשבת. וראה ארחות שבת פרק יב. בנוגע לעטיפות ניילון הדין קל יותר כיון שאין להן חשיבות, ואף על פי כן ראוי שלא לפתוח במקום הדבק מהטעם האמור. ראה ארחות שבת שם. אני בביתי משתדל לפתוח את כל האריזות שאני יודע שאזדקק לתכולתן לפני שבת.

ב. ראה רמ"א סי' שכא סעי' יב על פי הרשב"א ובמשנה ברורה שם ס"ק מה.

ג. על רחיצת פירות ראה שמירת שבת כהלכתה פרק ג הערה מח. על קילוף פירות ראה משנה ברורה שכא ס"ק פד וראה שם שאיסור זה נוהג גם בתפוחים שקליפתם ראויה לאכילה  וע"ע שער הציון שם ס"ק צז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל