לתרומות לחץ כאן

האם מותר להשתמש באוכל שהובא ברכב בשבת?

שלום! אני נשואה לבעל לא דתי אך מאמין. אני דתיה ומאוד מקפידה על שמירת שבת וכשרות. ביום שישי האחרון ביקשתי מבעלי העובד במסעדה כשרה, שיביא איתו 2 מנות לילדים וסלטים שיהיה לכל השבת. כשסיים לעבוד, הלך לאמא שלו שגרה קרוב יותר למקום עבודתו ומשם אחיו הקפיץ אותו באופנוע הביתה עם כל האוכל. הבעיה שהוא הגיע הביתה אחרי הדלקת נרות שבת וכעשר דקות לאחר כניסת שבת. בעקבות זאת אני והילדים לא נגענו בכל האוכל שהביא, וכתוצאה מכך נוצרה מריבה די גדולה. שאלתי היא, האם הייתי צריכה לשתוק ולאכול את האוכל הזה שנחשב ל"לא כשר" רק בשביל לזכות בשלום בית ואוירה טובה בשבת? האם מותר לילדים בגילאי 5 ו 3 לאכול מהאוכל הזה? יש לציין שהכעס של בעלי ליווה אותו ואת כל הבית במשך כל השבת. והיה מאוד לא נעים…

תשובה:

שלום רב.

ראשית, כל הכבוד על ההקפדה בדקדוק ההלכה במצב המאוד מורכב בו את נמצאת, נתפלל שבעז"ה ייושבו כל ההדורים וגם בעלך היקר יראה באור השבת ויקפיד על שמירתה כראוי.

לעצם הענין:

לא פירטת את הזמן המדוייק בו בעלך בא על האוכל, אם מדובר כפי שהבנתי 10 דק' אחרי זמן ההדלקת נרות שבלוח, הרי שהוא בא לפני שבת. השבת מתחילה עם שקיעת החמה וזמן ההדלקה הוא 20 דק' או 40 דק' קודם לכן, תלוי במנהגי המקומות השונים. כמובן,ף אשה שהדליקה נרות קיבלה כבר שבת, אולם הבעל שלא קיבל את השבת,רשאי עדיין לעשות מלאכה עד סמוך יותר לשקיעה [כמה דק' לפני השקיעה יש לפרוש ממלאכה משום תוספת שבת.

גם בהנחה שהוא הגיע בשבת עצמה, נראה שהוא אינו מוגדר בזה כמזיד אלא כשוגג, אני מבין שהוא מכבד אותך ובא בשעה זו משום שלא ידע את השעה המדוייקת ולא היה מודע די הצורך לאיסור הכרוך בכך. יש שהגדירו כל אדם חילוני שאינו מודע לערך המצוות כשוגג. ולכן, כיון שהוא לא עשה פעולה במאכלים עצמם אלא רק הביא אותם איתו, יש להקל בשעת הדחק כזו כדי למנוע מריבה בבית.

לילדים בכל מקרה מותר לתת ממאכלים כאלו גם אילו היה מדובר במזיד.

מקורות:

הראשונים במסכת עירובין דף מא ע"ב נחלקו האם קיים איסור להנות ממעשה שבת כעין זה שלא נעשתה מלאכה בגוף הדבר, וכגון שהגיע חפץ מחוץ לתחום שבת או על ידי רכב. התוספות הרשב"א והריטב"א בתירוצם הראשון שם הבינו שאין להקל בכך אלא באיסורים דרבנן כמו איסור תחומין, ולא באיסור מהתורה כמו בנסיעה ברכב. אולם בתירוצו השני כתב שם הריטב"א בשם רבינו יונה, שאיסור מעשה שבת נאמר רק כאשר נעשה מעשה בגוף הדבר כמו בישול, ולא בהבאתו לבד. אלא שאם נעשה הדבר במזיד, קנסו חכמים באיסור מיוחד שלא להשתמש בו. וראה בהרחבה בשו"ת מנחת שלמה סי' ה אות ב. להלכה, כתב בחיי אדם להקל בזה בשעת הדחק כמו במקרה שלך, והובא בביאור הלכה תחילת סי' שיח.

כמו כן, בביאור הגר"א בסי' שיח שם כתב, שכל הנידון האמור אינו אלא כדי להתיר זאת באכילה למביא בעצמו, אולם, אנשים אחרים יכולים בשעת הדחק להנות מהמאכל אף אם התבשל באיסור, אם נעשה הדבר בשוגג ואין להם מאכלים אחרים לכבוד שבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל