לתרומות לחץ כאן

תיקון משקפיים בשבת / שימוש בדוד חשמלי בשבת / ריבוי בשיעורים בשבת

1)משקפיים שהמסגרת מחוברת לעדשה בהברגה,ובשבת הבורג השתחרר מהמקום , האם יש איסור להבריג אותו בידיים בחזרה?(האם יש חילוק במקרים בהם- כשהבורג עוד לא נפל מהמשקפים,וכשהבורג כבר נפל מהמשקפים?)
2)סליחה על השאלה, אך האם אדם שנצרך לנקביו הגדולים בשבת, ולאחר מכן מקנח, עובר בשבת על איסור צובע או שאין בכך בעיה?
3)אם בבית שכחו מערב שבת להוריד את שיני הדוד חשמלי(בוילר),ולכן נדלק בשבת על ידי השעון של הדוד,האם יש איסור לפתוח את המים בשבת היות ויש כאן בישול?(לדוגמא אדם שרוצה לשתות,ליטול ידיים,להיכנס לשירותים וכד')
4)אדם שמטלטל שקית בשבת שיש בה חפצים, האם עובר איסור על כל חפץ בנפרד או שרק על השקית?

תשובה:

שלום רב.

א. בורג של משקפיים אסור להחזירו למקומו וגם לא להדק אותו כשהוא מתרופף משום איסור בונה. יתר על כן יש לדעת, שכל כלי שהתפרק ולא צריך אומן כדי לתקנו, הוא נעשה מוקצה בשבת, משום שחששו חכמים, שמא אם ילבש משקפיים ללא ידית יבוא לתקן את הידית בשבת. אלא אם כן כבר השתמש כך בערב שבת [ולא נשבר בשבת] שאז כבר גילה דעתו שאינו מתכוין לתקן מיד.

ב. כיון שזה דרך ליכלוך ולא דרך תיקון אין בכך איסור.

ג. אסור לפתוח את ברז המים החמים בשבת, כיון שהם מתערבים במים הקרים ומבשלים אותם. [יש שהקילו בזה לענין דוד שמש שהבישול במימיו אינו אסור אלא מדרבנן, ואף בזה רבו האוסרים על המתירים, אולם בדוד חשמלי הדין חמור הרבה יותר]. אגב, דין זה נוהג גם במים שהתחממו בדוד מערב שבת.

ד.  "ריבוי בשיעורים" אסור בשבת. ואף כאן, כל חפץ שאני מוסיף לשקית יחשב ריבוי בשיעורים.

מקורות:

א. חכמים אמרו, שאף שאין בנין וסתירה בכלים, כל בנין הנעשה בחוזק על ידי תקיעהאו הרגה אסור בשבת מטעם מלאכת מכה בפטיש, כמבואר ברש"י בשבת מז ע"א, ויש סוברים, שאף שאין בנין וסתירה בכלים בנין שיש לו חשיבות הנעשה על ידי תקיעה אסור בשבת, ולדעתם יש בכך משום איסור בונה. כך סבר הרמב"ם שבת פ"י הל' יג, וכן פסק השו"ע סי' שיד סעי' א. על דין מוקצה בענין זה ראה שו"ע שח סעי' טז ובמשנה ברורה שם.

ג. יש שטענו שבאופן זה נחשב הדבר כבישול בגרמא שדינה קל יותר, אולם לדעת הגרש"ז אויערבך מדובר במעשה של ממש ולא בגרמא, כיון שהמים שנכנסים מיד בכח ראשון נחשב הדבר כאילו הוכנסו מכח האדם עצמו.

ד. על ריבוי בשיעורים ראה שו"ע תחילת סי' שיח.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. יש תשובה של הרב עובדיה יוסף בחזון עובדיה שבת חלק ד' עמוד תה ובחלק ו' עמ' פז שהתיר להשתמש בדוד שמש בשבת ואף לכוין שעון שבת להפעיל את הדוד בשבת ולהשתמש במים החמים בשבת. מה דעת הרבנים על כך?

  2. אם כן מה כוונתו שכתב בחזון עובדיה חלק ו' עמוד פז בסוף מקור ההלכה שדנה בשימוש בדוד שמש בשבת "ונראה שהוא הדין במים שהוחמו ע"י שעון שבת דחשיב הוחמו בהיתר, ומותר לרחוץ בהם פניו ידיו ורגליו"

  3. כוונתי היא שמה שהרב כתב להתיר להשתמש במים חמים שהוחמו ע"י דוד שמש והוסיף "ונראה שהוא הדין במים שהוחמו ע"י שעון שבת" הרי שעון שבת מפעיל דוד חשמל האם אין כוונתו להקל להשתמש בשבת גם במים שהוחמו ע"י דוד חשמלי שהופעל ע"י שעון שבת?

  4. יש שני נושאים ברחיצה בשבת שאין ביניהם קשר: 1. איסור רחיצה בשבת, לענין זה יש הבדל בין מים שהוחמו בשבת לאלו שהוחמו לפני שבת, ואין הבדל אם הוחמו בדוד שמש או בחשמל. 2. איסור בישול, לענין זה ודאי יש הבדל בין הנדונים, שכן בדוד שמש יש שדנו להתיר כיון שהמים התבשלו בחמה עצמה ולא בתולדות חמה או בתולדות האור, בשונה מחשמל. בכל מקרה, אסור לערב במים מים קרים כדי שיהיו נעימים, כי אז אתה ממש מבשל את הקרים בתולדות חמה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל