לתרומות לחץ כאן

בישול בכלי שלישי

בס״ד, שלום לרב , ובכן רציתי לשאול הרי שכוס שלישי לא מבשל ואפילו בקלי הבישול, לדוגמא עלי נענע וכו, וכן אפילו אם בכוס שלישי עדיין המים חמים בחום גבוה ( הרבה מעל חום שהיד סולדת בו) והשאלה , הרי אם מותר להשתמש בכוס שלישי , האם אוכל להכניס ביצה לכוס שלישי ביודעין שהיא תתבשל ? ושאלתי היא להלכה למעשה ואם ישנם הבדלים לבן לספרד או אשכנז אשמח לקבל תשובה עם מקורות. בתודה

תשובה:

שלום רב.

אף על פי שכלי שלישי אינו מבשל יש שהחמירו בזה באופנים מסוימים: בס' ערוך השולחן סי' שיח סעי' כח כתב לענין עלי תה וכיוצא בזה: עינינו הרואות שמתבשלים בכלי שני וכן בכלי שלישי. כלומר, הואיל ולענין בישול תה לא ניכר כל הבדל בין כלי שני לכלי שלישי, אף בכלי שלישי אסור לעשותו. וכך לדבריו גם בקפה טורקי וכיוצא בזה שאינו מבושל. מנהג האשכנזים לחשוש לדבריו, אולם, ידועה דעתו של הגר"ע יוסף שהקל בזה. הטענה המרכזית כנגד דברי הערוך השולחן, שתה משפיע על המים גם כשהם קרים ממש, וממילא לא ניתן לדעת שאכן הם מתבשלים בכלי שלישי. לפי טענה זו, אם המציאות היא אכן כדבריך שביצה יכולה להתבשל בכלי שלישי, נראה שיש לחשוש לדברי הערוך השולחן.

כמו כן, ידועה דעתו של החיי אדם כלל כ סעי' ד, שכל החילוק בין כלי ראשון לשני הוא דוקא במים חמים שהיד סולדת בהן, אבל אם המים רותחים ממש, בחום שהיד נכוית בו, כלי שני נחשב לענין זה ככלי ראשון, ויש שחששו לדבריו גם בכלי שלישי. המשנה ברורה הביא את דברי החיי אדם בסי' שיח ס"ק מח, ונראה ממנו שמחמיר גם בכלי שלישי, אולם, החזון איש בסי' נב מפקפק בדבריו ומסקנתו, שאף אלו המחמירים כמוהו לא צריכים לחשוש לכך אלא בכלי שני ולא בכלי שלישי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל