לתרומות לחץ כאן

מיץ ענבים משוחזר / יין צימוקים – לקידוש וארבע כוסות

שלום רב,
רציתי לשאול, יין ים הרבה מים, מה שנקרא יין משוחזר או יין שני (שעושים מהקליפות של הענבים אחרי שסחטו אותם), מה דינו לגבי קידוש, ד' כוסות, וכו' בין לאשכנזים ובין לספרדים
תודה וכל טוב

תשובה:

שלום רב.

יש כאן שני מושגים שונים שאין לערב ביניהם. מיץ ענבים משוחזר, הוא מה שהיה מצוי לפני כמה עשרות שנים, שמייבשים את המיץ ענבים עד שנעשה אבקה, ולאחר מכן מערבים אבקה זו במים. לענין זה הכריעו הפוסקים שברכתו שהכל נהיה בדברו ואינו יין כלל, שאינו אלא כעין מים ממותקים. אולם, אם הוא לוקח צימוקים ושורה אותם במים זמן רב עד שהמים מקבלים מטעמם, פסק השו"ע בסי' רב סעי' יא שמים אלו לאחר שסינן מתוכם את הצימוקים נחשבים יין. וכך הוא גם לגבי ארבע כוסות בדיעבד למי שנמצא במקום רחוק ואין לו יין כשר, כמובא בבה"ג הל' קידוש, והובא בשו"ע סי' רעב סעי' ו ז, וראה שם במשנה ברורה מה תהיה כמות הצימוקים לעומת המים.

מקורות:

ראה שו"ת מנחת שלמה ח"א סי' ד. וראה שם שמבאר, שהחילוק בין מיץ ענבים משוחזר ליין צימוקים, הוא שביין צימוקים המים מקבלים תכונות של יין ומתחילים לתסוס וכו', בשונה מיין משוחזר שתכונותיו כמים ממש.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אפשר לעשות, אבל צריך לשים לב לכל התנאים המבארים במשנה ברורה שם, שיהיו צימוקים לחים עם "בשר" ולא יבשים, ובכמות רבה וכו'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל