לתרומות לחץ כאן

יום כיפור קטן

שאלה:

מה המקור או המעלה של תפילת יום כיפור קטן הנהוגה בערב ראש חודש?

תשובה:

המקור של יום כיפור קטן כבר נמצא בפוסקים במאות שנים האחרונות. ראה בסידור ר' יעקב עמדין שכתב: "וחדשים מקרוב נהגו להתענות ערב ר"ח וקורין אותו יום כיפור קטן והוא ידוע ונתפשט ברבים וטוב הדבר ביחוד להזהיר העם המתלכלכים כל היום בכי לשטפם מטינופם ולהיות להם זכרון בין עיניהם להשגיח על טהרת נפשם וגופם". והוזכר לפני כן במגן אברהם (סי' תיג) נהגו קצת להתענות ערב ראש חודש ואם חל ראש חודש ביום א' מתענין ביום ה' ואם חל ראש חודש בשבת מתענין כיום ו.. ונראה לי מנהג טוב לזמר הסליחות קודם תפלת המנחה כי מן המנחה ולמעלה חל ראש חודש". וראה שם גם במשנה ברורה מה שכתב שם. גם הפרי חדש האריך במנהג תענית זה וכתב שהמקובל ר' משה קורדובירו הוא שקרא אותו בשם יום כיפור קטן.

רבים מהגדולים הפליגו הרבה במעלה של יום כיפור קטן. ראה בספר דברי יוסף צבי (עמוד נח) שהביא מעשה מהחפץ חיים כאשר הגיע החפץ שהגיע לוורשה בערב ראש חודש, ופגש ביהודי תושב המקום ושאלו היכן יש כאן מנין לתפילת יום כיפור קטן ענה היהודי שאצלם יש רק יום כיפור גדול ולא נוהגים להתפלל תפילת יום כיפור קטן. אמר לו החפץ חיים זצ"ל עפ"י משל שפעם נסע ברכבת ולידו התיישב עוד יהודי ושאלו החפץ חיים לאן הוא נוסע וענה שהוא נוסע לראדין לאחר שהרכבת הגיעה לתחנה הראשונה קם היהודי ממקומו ורצה לרדת מהרכבת, אמר לו החפץ חיים בתמיהה מדוע אתה יורד מן הרכבת והרי עדיין לא הגענו לראדין? השיב היהודי אמנם יעד הנסיעה שלי הוא ראדין, אבל אין לי מספיק כסף לנסוע עד לשם בינתיים הספיק לי הכסף לנסוע עד התחנה הראשונה, כאן ארד אעשה קצת לפרנסתי וארוויח עוד קצת כסף לנסוע עוד תחנה וכך אמשיך עד שאגיע לראדין.

אמר החפץ חיים, אנשים גדולים היה להם מספיק כסף כדי לנסוע בפעם אחת עד יוה"כ, אבל אנו אנשים קטנים איננו יכולים להגיע בבת אחת אל היעד כדי להגיע ליוה"כ עלינו לעשות תחנה קטנה כל חודש ע"י תפילת יו"כ קטן ואז לבסוף נוכל להגיע ליום הכיפורים".

גם בספר אשכבתיה דרבי (הספדים והנהגות של מרן הקהילות יעקב, ח"ב עמוד קנט מופיע כי יהודי ששלשת אחיו נפטרו בצעירותם בא לפני הקהילות יעקב והורה לו לומר תפילת יום כיפור קטן בערבי ראש חודש שכן מקובל היה בישיבות שתפלת יום כפור קטן מועילה לבטל גזירות".

יש לציין כי בכף החיים (סימן תיז אות יג) אנו רואים התייחסות מעט שונה מהנ"ל, ראה שם שכתב שנראה שכל זה נכתב ונסדר עבור המון העם, אבל מי שתורתו אומנותו ויש לו לב מבין בגמרא ובפוסקים אין צריך לבטל כדי לומר סדר זה דבלאו הכי תלמוד תורה מכפר עם התשובה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לא ידוע לי על נוסח מיוחד לספרדים, וכמדומה שבקהילות הספרדים לא נהגו בזה, ומכל מקום מי שרוצה לאומרה הרי זה משובח וזמנה בערב ראש חודש ללא קשר לזמן המולד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *