לתרומות לחץ כאן

טעם המנהג לומר "היום יום ראשון בשבת" וכו'

למה חשוב לזכור את השבת כל ימות השבוע?

תשובה:

שלום רב.

אני מבין שכוונתך למנהג שבידינו לומר כל יום לפני שיר של יום: היום יום ראשון בשבת וכו'. בענין זה נאמרו רעיונות רבים שמרכזם הוא שהשבת משפיע רוחניות וקדושה על כל ימי השבוע, ובעצם כל ימי השבוע ניזונים מהשבת, כלשונו של הזוהר הקדש, "דמיניה מתברכין כולהו יומא". וידוע מה שנאמר בספרים, שכל המאורעות שיש בימי השבוע גנוזים ורמוזים ואף יונקים מיום השבת. ולפיכך אנחנו מזכירים כל יום, שאין זה יום העומד בפני עצמו, אלא יום ראשון בשבת, שני בשבת, וכו'.

מקורות:

בס' נועם אלימלך פרשת ויגש כתב כך:

ונראה כי השבת הוא רק אהבה, והאדם צריך לקשר ימי החול בשבת, כי ימי החול הם יראה, וכתבנו שהיראה צריכה להיות מתוך אהבה, ולכן מטעם זה אנו מונים ימי החול על ידי השבת – היום יום ראשון בשבת וכן כל יום ויום, כדי לקשר השבת בימי החול, שגם בימי החול יהיה אהבה, ויהיה יראה מתוך אהבה. וכשהיראה היא מתוך אהבה ,אזי גם ימי החול נקראים שבת, כי הם גם כן מדרגות אהבה, אבל אינם כמו השבת עצמו, כי השבת היא רק אהבה לבד, אבל ימי החול הם יראה מחמת אהבה .וזה נקרא מקצת שבת, וזה רמז בפסוק שמות לא יג את שבתותי כו', רוצה לומר שני שבתות, היינו ימי החול ויום השבת. כי ימי החול נקראין גם כן שבת כנ"ל… והיוצא לנו מזה, שאנחנו צריכין לקשר ימי החול בשבת כדי להמשיך אהבה משבת על ימי החול ויהיה יראה מתוך אהבה, וזהו למנות ימינו כן הודע תהלים צ יב ,רוצה לומר שהשם יתברך הודיע לנו ברחמיו שנמנה ימי החול עם השבת, היום יום ראשון בשבת כו', כדי שיהיה יראה מתוך אהבה כמו מדת הקדוש ברוך הוא שיראתו היא מתוך אהבת האדם.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בטעם הזכרת שבת במשך ימי השבוע, כתב רמב"ן [שמות, פרשת יתרו, פרק כ פסוק ז – על הפסוק "זכור את יום השבת לקדשו".

    "…ועל דרך הפשט אמרו (במכילתא כאן), שהיא מצוה שנזכור תמיד בכל יום את השבת שלא נשכחהו ולא יתחלף לנו בשאר הימים, כי בזוכרנו אותו תמיד, יזכור מעשה בראשית בכל עת, ונודה בכל עת שיש לעולם בורא, והוא ציוה אותנו באות הזה, כמו שאמר (שמות לא יג): "כי אות היא ביני וביניכם". וזה עיקר גדול באמונת האל"
    ע"כ דברי רמב"ן.

    וכך דברי מדרש מכילתא ומכילתא דרבי ישמעאל –

    זכור, ר' יהודה בן בתירה אומר מניין שכשאתה מונה הוי מונה אחד בשבת, שני בשבת, שלישי בשבת, רביעי בשבת, חמישי בשבת וערב שבת, תלמוד לומר זכור, וכן אמר ר' יצחק לא תהא מונה כדרך שאחרים מונים, אלא תהא מונה לשם שבת"

    וכך דברי ריטב"א עמ"ס ראש השנה דף ג ע"א –
    והא דלא אשכחן בלשון הכתוב שמות לימי השבוע כמו לשאר לשונות מפורש במדרש הטעם כדי שנזכור תמיד יום השבת כשנמנה כל ימי השבוע וכן אמר במכילתא זכור את יום השבת ר' יצחק אומר לא תהא מונה כדרך שאחרים מונים אלא תהא מונה לשם השבת…"

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל