לתרומות לחץ כאן

חבישת כיפה בצבא הצרפתי שאוסר זאת

א. אני גר בצרפת. ויום א' יקראו אותי לצבא. יום א' בלבד [התיצבות]. הבעי' היא שהם לא רוצים שיהי' עלי כיפה או שום דבר על הראש [והם עקשנים]. מבואר ג' טעמים לכיפה בשועה"ר [ואני נוהג לפי שועה"ר]. [יראת שמים ד"א. צניעות. חוקות עכו"ם]. ואין לומר דינא דמלכותא לפי"ז. האם יש היתר או עלי להיות יותר עקשן מהם…
ב. ויכול להיות שיבקשו שאחזור שנית וכו.. [ואולי אין לדבר סוף]. האם מותר לי לשקר ולומר שהגעתי בדיוק לשבוע בצרפת ולא אוכל לחזור כך שלא ידחו לי את זה. [כולי האי ואולי]. שסו"ס אי"ז שקר כ"א שינוי. ש"אחכה לו בכל יום שיבוא" ובאמת אלך לארץ.
ג. האם מותר לשים "פאה" משום מראית עין. בנידו"ד.
ד. מדאתינן להכי מה יהי' הדין בנוגע לשאלה ג' לצורך פרנסה.

תשובה:

שלום רב.

מפתיע אותי לשמוע שאתה נקלע לשאלה כזו, אני מניח שיש יהודים דתיים רבים בצרפת, ולפלא בעיני שענין זה אינו מסודר שם עם הרשויות.

לעצם הענין, ידועה הכרעתו של האגרות משה שאדם שקשה לו למצוא עבודה כשהוא חבוש כיפה רשאי בשעת הדחק להסירה מראשו, ואף אתה במצבים מסוימים תוכל להקל בכך. אולם, הייתי עושה כל מאמץ שלא להקל ראש בענין זה, וזאת משני טעמים: א. לדעת הט"ז יש בכך איסור של חוקות העמים, ולדבריו איסור גמור יש בכך [אלא שרוב הפוסקים חולקים עליו בזה ומשום כך הקל הגר"מ פינשטין בתשובתו הנ"ל בשעת הדחק. ב. כאשר בחור צעיר הולך לצבא מזדמנים לו שם נסיונות רבים בעניני קדושה ושמירת המצוות, וכאשר הכיפה על ראשו הדבר מבדיל ומיחד אותו משאר חבריו, ואף הם מבינים במידת מה שהוא אנו נוהג כמוהם בענינים רבים. כך שלבישת הכיפה היא צורך חיוני בשבילך לשמור על רמתך הרוחנית הגבוהה [שאנו מכירים אותה זמן רב משאלותיך הנאות באתר].

פאה נכרית אסרו הפוסקים בדרך כלל משום מראית העין, כמבואר במשנה ברורה סי' ב, כמובן, שעד כמה שמקילים לגמרי בענין זה וכאמור לעיל, חבישת הפאה עדיפה על כלום. אבל נראה שזה כבר יותר לפילפולא…

מקורות:

ראה  אגרות משה או"ח ח"ד סי' ב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זה לא צבא. זה רק יום א'.
    יש לי זקן ופיאות ואני מובדל כמו שצריך.
    אך שאלתי היא היות שאני נוהג כהט"ז. בגלל שאני הולך לפי פסקי שועה"ר שהביא זאת וכו'.
    אז בעצם קשבה לי יותר להתיר זאת.
    [ולכן כולם "הסתדרו" עם זה. שהם סוברים כהאג"מ].
    אז למסקנא מה עלי לעשות

  2. אם קשה להתנגד להם אפשר לסמוך על דברי האגרות משה, גם הוא לא חולק על הט"ז אלא עושה צירוף שיטות בשעת הדחק. בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל