לתרומות לחץ כאן

כבד שהוקפא ושהה במקפיא שלוש יממות ללא הכשרה

שלום,
קניתי כבד טרי לא צלוי על מנת לצלותו בבית.
האם באפשרותי להקפיא אותו למשך שבוע, ואז להפשיר ולצלות?
או שיש להקפיד לצלותו בכל מקרה תוך ג' ימים מהשחיטה?
תודה

תשובה:

שלום רב.

בשר לא מוכשר ששהה שלוש יממות ללא הכשרה [מליחה בבשר רגיל וצלייה בכבד] אי אפשר לאוכלו אלא בצלייה ולא בבישול.אולם, בשעת הדחק גדול [שאין לו בשר אחר לשבת וכיוצא בזה], מנהג בני ספרד להתיר לבשלו לאחר הצלייה גם אם שהה קודם לכן ג' יממות, ובלבד שקודם הבישול יעשו לו חליטה במים רותחים. כן כתב בס' זבחי צדק ס"ק קלב ובשו"ת פעולת צדיק ח"ב סי' קמג, וכן פסק הבן איש חי פ' קדושים סעי' י.

בשר שעמד בהקפאה נחלקו בדינו הפוסקים, ולהלכה, דעת הגרי"ש אלישיב שאין להקל בכך אלא במקום צורך גדול, ואילו הגר"ע יוסף התיר לעשות כך לכתחילה, אלא שהורה שהרוצה להחמיר יחלוט אותו קודם הבישול ברותחים.

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סי' סט סעי' יב. על בשר מוקפא, ראה באר היטב שם סעי' ח, פתחי תשובה שם, שו"ת אגרות משה יו"ד ח"א סי' כז-כח, שו"ת ישיב משה עמ' צו בשם הגרי"ש אלישיב, ושו"ת יביע אומר ח"ב יו"ד סי' ד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לכבוד הרב שליט"א
    כל מה שהרב כתב נכון. עם זאת, צריך להוסיף שבכבד שכולו דם והתורה התירתו יש אומרים שלא קיימת כלל חומרת הגאונים ולפי זה יש צד נוסף להקל בהקפאה. יש הרבה פוסקים שהגם שהם מחמירים בבשר קפוא הם מקילים בכבד קפוא. נדמה לי שבספר הכשרות (פוקס) מביא את הדעות בזה.

  2. הנדון שם רק לגבי עצם האיסור להשהותו שמא יבשלנו, אבל לעצם הדין מה מותר לעשות בו אחרי ששהה, אין הבדל ביניהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל