לתרומות לחץ כאן

הרהור בד"ת במקום שיש ריח רע שאין לו עיקר

מי שיצא ממנו רוח מלמטה האם מותר להרהר בד"ת. או לשמוע. ואם הוא מכוין ששומע כעונה.

תשובה:

שלום רב.

מדברי האשל אברהם בסי' עט נראה שנכון להחמיר גם בהרהור בדברי תורה להמתין עד שיכלה הריח. דין שומע כעונה לענין זה חמור יותר, שכן יש סוברים שגדרו הוא שהשמיעה היא מכלי הדיבור ונחשב כאילו דיבר ממש. יש מהראשונים שסוברים שאדם ששומע קדושה באמצע תפילתו אינו רשאי לכוין לצאת ידי חובה בשומע כעונה לפי שהדבר נחשב כהפסק בתפילה [להלכה יש לעשות תנאי, שאם הלכה כדעות אלו אינו רוצה לצאת ידי חובתו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. נ"ל שתנאי כזה הוא לאו דוקא. שהרי לא יעלה על הדעת שמותר להרהר בד"ת בביה"כ ולחשוב שלא יוצאים מצוות ת"ת. הבעי' היא מצד ה"חפצא" של ד"ת עצמם שהם כ"כ קדושים שאסור להרהר בהם.
    עוד יש לעיין אי יש ברירה בדאורייתא…. ראה סימן ל"ב לענין עורות מ"ש המשנ"ב והקסת הסופר

  2. חלילה וחס. לא היתה כוונתי שיועיל תנאי כזה גם במקומות המטונפים… רק רציתי להוכיח ששומע כעונה חמור יותר מהרהור, שהרי בתפילה יש צד שהדבר מהווה הפסק ואילו הרהור ודאי אינו הפסק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל