לתרומות לחץ כאן

תפילין לנשים

שלום רב,
ידוע מפי השמועה שבנותיו של רש"י היו מניחות תפילין, הייתי שמחה מה המקור לזה, והאם יש לזה השלכה להלכה למעשה?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב.

ראשית יש להקדים, שברמ"א סי' לח סעי' ג פסק שאסור לאשה להניח תפילים. בטעם הדבר מצינו כמה דרכים ואחד מהם מקורו בתרגום יונתן בן עוזיאל, שהואיל והתפילין מאפיינים גברים בדרך כלל, יש בכך איסור של לא ילבש גבר שמלת אשה.

בס' אסופות כרך יא הובא מאמר מקיף בענין מצוות שהזמן גרמא לנשים, ושם לאחר מחקר מעמיק כתב כך:

ראוי עתה לבדוק אם נשים פרט למעשה המיוחס למיכל בת שאול [ראה מכילתא מסכתא דפסחא] נהגו להניח תפילין. אגדה נפוצה היא כי בנותיו של רש"י נהגו להניח תפילין ,אך לא עלה בידינו למצוא לכך שום סימוכין.

משתמע מדברי השר מקוצי רבי שמשון בן שמשון מקוצי כי נשים נהגו להניח תפילין בצרפת במאה השלוש עשרה. הוא משיח זאת לפי תומו בדברו על ברכת ההלל בראש חודש. הוא פוסק שיש לברך על ההלל ראש חודש אף על פי שקריאת הלל בראשי חודשים היא מנהג בלבד דלא הוה ברכה לבטלה, כיון שרוצה האדם להתחייב בה, מידי דהוה אלולב ואתפילין דהני נשי ברכות אף על פי שאינן חייבות ולא מחינן בהו. כיון שהשר מקוצי נוקט בזמן הווה, ולא עוד אלא שהוא מזכיר לולב ונשים אכן נהגו לברך על הלולב בימיו ,נראה שנשים תקופתו הניחו תפילין והסתמכו בלי ספק על רבנו תם או על כמה מן הראשונים האחרים שנזכרו לעיל .

יש סיפור נפוץ כי פאצוניא אשתו הראשונה של רבי חיים בן עטר היתה מתעטפת בטלית ולובשת תפילין כמיכל בת מלך הראשון לישראל. רבי יעקב משה טולידאגו אחד ממספרי הסיפור העלה את השאלה ההלכתית ואיך אם כן רב וגדול כבעל האור החיים לא מיחה באשתו על זה. ' מקור מאוחר אחד אף הרחיב את הסיפור לשתי נשותיו של רבי חיים בן עטר. אבל לאמיתו של דבר סיפור זה אינו אלא אגדה. הוא מופיע בדפוס לראשונה למעלה משנה לאחר מותו של רבי חיים בן עטר ובספר מעשה הצדיקים' שיש בו כמה מעשיות דמיוניות על רבי חיים בן עטר ללא שום ביסוס עובדתי.

המקרה היחיד של אשה שהניחה תפילין לפני זמננו שתועד כראוי הוא זה של חנה רחל ווערבערמאכער צדקת' בת המאה התשע שרה שנודעה לימים בכינויה די לודמירער מויד' הבתולה מלודמיר'. פעם אחת כשהיתה חולה מאוד התעוררה ואמרה לאביה: אבא, זה עתה הייתי בבית דין של מעלה ונתנו לי נשמה חדשה נשמה גדולה ורוממה'. לאחר החלמתה היא התחילה להתנהג כגבר ,היא הניחה תפילין התעטפה בטלית ובילתה את כל ימיה בתפילה ובתלמוד תורה. אולם אין בכך דוגמא לאשה בת זמננו, שהרי ראתה עצמה כגבר. אבל בימינו נשים רבות מבקשות להניח תפילין כנשים דווקא ממש כפי שנשים רבות קיימו מעשהז"ג כגון לולב וסוכה במשך מאות בשנים, וזה לא מצינו מעולם בספרי גדולי הדורות

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. התשובה שלכם לא נכונה. כתבתם "שברמ"א סי' לח סעי' ג פסק שאסור לאשה להניח תפילין" זה לא מה שכתוב שם. כתוב ואני מצוטט : "ואם הנשים רוצין להחמיר על עצמן מוחים בידן" לא כתוב שאסור, אדרבא, כתוב שיכולות להחמיר ולהניח. למחות בידן זה לא איסור, זה אומר שצריך לומר להם לא לעשות את זה. המשנה ברורה מסביר מדוע, כי צריך גוף נקי לתפילין והנשים לא זריזות להזהר בגוף נקי, לכן מוחים בידן. בין איסור למוחים יש הבדל. השולחן ערון פוסק שנשים פטורות בגלל שזאת מצווה שהזמן גרמא. פטור ואסור זה לא אותו דבר!

  2. בס״ד תשובה לכבוד הרבנים
    1)נתחיל מהתחלה מקור המחלוקת אם תפילין מצווה שהזמן גרמא מחלוקת התנאים רבי יהודה ורבי מאיר סוברים כי חובה להניח תפילין בשבת רבי עקיבא ורבי יוסי הגלילי סברו כי אין להניח תפילין בשבת ורבי יוסי הגלילי סבר לילה אינו זמן ותפילין אך רבי עקיבא חלק על כך ופסק הלכה כפי שפסקו רב אשי ורבינא כי מניחים תפילין עד זמן שינה ככתוב מסכת מנחות פרק הקומץ דף לו עמוד ב רבי יוסי ורבי שמעון סוברים כי מותר להניח תפילין בשבת כמו שסברו בסמיכה כמוסבר שם בגמרא מסכת עירובין דף צו עמוד ב במחלוקת זו תמך רבי יהודה הנשיא בדעת רבי מאיר ורבי יהודה
    2) אף על פי כן פסקו הראשונים והאחרונים כי אין להניח תפילין בשבת ויו״ט והרא״ש אמר כי אף על פי שרבי יוחנן היה מניח תפילין בפסח אין הלכה כן דכולהו אמוראי בגמרא פליגי אדהא
    3) סוף סוף הגענו לנושא המדובר האם אפשר להתיר לנשים להניח תפילין או לאו יראה לי שמותר ואף אחד מהתנאים או אמוראים שראינו לא חלק בפירוש על ההיתר
    ומסתבר כי הם מודים לרבי שמעון ורבי יוסי ורבי יהודה ורבי מאיר אף אומרים שהדבר חובה בטעמם שאמרו מלבוש גבר דחוי הוא דמיכל הייתה מנחת ומן הסתם ידעה כי אין בזה משום מלבוש גבר טעמם שאמרו גוף נקי הלכה כתובה היא בשולחן ערוך וחובה גם לגבר ומי שחושש בעצמו שמא יפיח לא מניח בין איש בין אישה ופשוט הוא וגם בזה סיוע ממיכל (וגם שם פסק הבית יוסף כתנא קמא שהגמרא הסיקה שהוא סבור שבת זמן תפילין והשאלה הובאה על ידי הב״ח ועוד מהאחרונים ותירצו בתירוצים שלעניות דעתי צריכים תירוצים בעצמם) אשמח לשמוע עוד טעמי איסור אבל בינתיים אין טעם מספק ומן הסתם גם לא יהיה

  3. שלום רב
    כצאצא של רש"י ע"י יחוס דיברתי עם אחת מזקיני המשפחה ואמרה לי שהיא שמעה מאחת מזקיני המשפחה שלה שבנות של רש"י לא הניחו תפילין רק בתה יוכבד היתה מגלגלת את התפילין של רש"י כשהיה מסירו ולכן יצא שמועות בשעתם שהיא מניחה תפילין אבל זה אינו נכון היא רק גלגלה לרש"י את התפילין שלו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל