לתרומות לחץ כאן

מכירת העסק לימי האבלות כדי שיוכל להמשיך לפעול כרגיל

אני פועל בעסק פרטי כאשר כל הפועלים והפועלית הם בני ובנות בעל הבית
מהיום בעל הבית נהיה אבל על אימו( ספרדי) אתמול הוא מכר לי את העסק בקניין בכדי שאמשיך בימי אבלותו להגיע והעסק לא יהיה סגור
בסדר או לא עשיתי?
וכנל גם הוא שואל

תשובה:

שלום רב.

המנהג בפראג היה שכאשר שני אנשים היו שותפים בעסק ואחד מהם נעשה אבל, היו שולחים אחד מנאמני הקהילה שיקבל קנין מיד האבל בו הוא מוכר את חלקו לשותפו ועל ידי כך היה מתפרסם הדבר, והעסק היה ממשיך לפעול כרגיל. הסיבה לחובת הפירסום היא משום איסור מראית העין, שלא יהיו העוברים והשבים סבורים שהוא עובד בימי אבלותו.

אולם, בית הדין שבאותו מקום היו מזהירים את האבל שידע שלא מגיע לו כל רווח מאותו שבוע במפעל! אחלא שאם ירצה שותפו לנהוג בו טובת עין ולתת לו מחלקו במתנה הרשות בידו!

אולם, בגיליון מהרש"א  סי' שפ כתב, שאע"פ יש ללמד זכות על המקילים אין לעשות זאת לכתחילה אלא בזמן שעדיין לא התחילו ימי האבלות, אבל אם כבר נעשה אונן עצם המכירה אסורה בימים אלו, אלא שסיים שאין למחות ביד המקילים. כמו כן, במקרה שלכם המכירה כבר נעשתה וממילא אין טעם בביטולה.

יש שכתבו שדין זה שייך רק בשני שותפים, שהאבל אינו צריך אלא להסתלק מהשותפות וחברו זוכה ממילא בחלקו, אולם לאדם אחר לא ניתן למכור באופן זה בימי האבלות, אולם, בשו"ת חלקת יעקב ח"א סי' קלא כתב שהמיקל בכך גם במכירה לאדם אחר יש לו על מה לסמוך.

ומכל מקום, יש לעשות מכירה זו בפני עדים כדי שיתפרסם הדבר, ולכתחילה יש מקום לתלות פתק על דלת החנות שהעסק נמכר, כן כתב בס' דעת תורה סי' שפ.

כאמור, בימים אלו כל הרווחים בעסק הם שלך!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל