לתרומות לחץ כאן

התחייב לשלם אם חברו יעשה מעשה איסור, האם חייב?

אם אדם התערב עם חבירו שאם יעשה דבר מסוים (דבר שנגד ההלכה) אזי יקבל סכום כסף ואותו אחד עשה זאת. האם מצד התערבות צריך לשלם לו? ומצד שליח לדבר עבירה, האם טענה שהיה סבור שלא יעשה זאת כי זה נגד ההלכה תפטור אותו, משום דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעין? (דעת הסמ"ע בשלד"ע)?

תשובה:

נראה שאין הוא חייב לו והתחייבות זו היא בגדר אסמתכא שאינו חייב.

מקורות:

בעצם ההתחייבות האם הוא חייב או לא ראה ברמ"א סי' רז סעי' יג. ואין כאן המקום להאריך משום שאני מבין שלא זו מטרת השאלה.

אולם במצב כזה שהוא התחייב על דבר האסור. כלומר, אם תעשה מעשה איסור אשלם לך, בודאי הוא יכול לומר סברתי שלא יעשה כן וממילא התחייבו זו היא אסמכתא. ואפילו בצדקה מצאנו בתשובת המהר"ם שהובאה במרדכי (בבא מציעא סי' תנב) שאדם שהתחייב לתת לצדקה אם יצא כך או כך בקוביא. שאין זה אלא אסמתכא. ואם כך ובדאי שיכול לומר, הייתי סבור שלא תעשה כן.

אולם סברא זו שייכת רק אם היה ברור שהדבר הוא אסור. אולם אם לא היה ידוע למתחייב שהדבר אסור. לא שייך לומר סברא זו. למרות שבדין אין שליח לדבר עבירה עדיין אולי שייך לומר דברי הרב ודברי התמיד וכו'. ראה בחידושי הגרע"א (ב"ב י,ב) שכתב: "לכאורה נראה דהך סברא היינו שהיה לו לשמוע לדברי הרב והוי שליחות באיסור ואין שליח בזה כדאמרי' בקידושין רפ"ב דאשלד"ע היינו דא"י להעשות שליח לזה, דיותר צריך לשמוע לדברי הרב. ומזה נראה בישראל מומר להכעיס, מ"מ אע"פ שחטא ישראל הוא ושייך בו דברי הרב וכו". וחלק על הסמ"ע שהבאת. מ"מ אין ספק שכלפי דין אסמתכא עלינו להסתכל על המציאות, ואם הוא לא ידע כלל שזה מעשה איסור. סברא זו אינה שייכת כלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל