לתרומות לחץ כאן

שכר בית, נתן דמי קדימה וחוזר בו

שלום רב.
ראובן שכר בית משמעון למשך שנה, ואפי' נתן לו 2000 דולר בהקדם, אבל מחמת שהבית עדיין לא היתה ראויה לדור, ביקש שמעון שיחכה עוד 15 ימים, ואפי' הוצרך לשלם פועלים דבר נוסף כדי שיעבדו יומם ולילה, וראובן הסכים לחכות, אבל כבר מעכשיו הכניס כמה דברים בתוך הבית, וכשהיגע היום להכנס לבית, ראובן רוצה לחזור בו, משום שחמיו אמר לו שהוא צריך לנסוע שנה, וביתו תשאר ריקה, ולכן מוכן הוא ליתן לו שישאר שמה בחינם.
השאלה האם ראובן יכול לחזור בו, או דלמא צריך לשלם לו עבור כל השנה, והאם גם צריך לשלם עבור מה שהוצרך שמעון לשלם דבר נוסף לפועלים.
תודה רבה מראש. בבקשה תכתכבו נימוקים ומקורות.

תשובה:

שלום רב,

ראובן חייב לשלם לשמעון על כל השנה. חוץ מאם מוצאים מי שישכור אותו למשך השנה באותו מחיר, שאז יצטרך לשלם רק עד שהשוכר השני נכנס.

מקורות:

לגבי דמי קדימה אם נחשב לקנין כסף, תלוי אם ניתן לשם עירבון שיוחלט למשכיר אם יחזור בו או לשם התחלת פירעון. אם ניתן לשם התחלת פירעון הרי זה נחשב לקניין כסף, וכן אם ניתן בסתמא, ואין השוכר יכול לחזור בו. עיין שו"ע חו"מ סי' קצ סעיף י ורמ"א שם סעיף יז. ועיין פתחי תשובה סי' רז ס"ק יג, שו"ת בית שלמה ח"ב יו"ד סי' קפז וחזון איש חו"מ ליקוטים סי' טז אות יא.

אף אם לא חתמו על חוזה, אין זה מעכב את הקניין מדין מקום שכותבים שטר שאין קונין בכסף, משום שהחוזה אינו לצורך השוכר שיהיה בטוח במקחו, אלא לצורך המשכיר שרוצה להבטיח את זכויותיו, וברוב המקרים המשכיר הוא זה שמנחס את החוזה.

לעניין שוכר ספינה נחלקו הפוסקים אם השוכר הראשון חוזר בו, על מי מוטלת הטירחא למצוא שוכר אחר כאשר ניתן למצוא, עיין בספר פתחי חושן שכירות פרק ב הערה נח. בבית שהוא שכור לתקופה מסוימת (ולא כספינה שבעל הספינה חייב רק להעביר את הסחורה ותו לא), מסתבר שלכל הדעות יהיה מוטל על השוכר הראשון להשיג שוכר אחר, שהרי הבית קנוי לו לתקופה זו, וכן משמע מסמ"ע סי' שטז סק"ג ועיין עוד בפתחי תשובה סק"ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל