לתרומות לחץ כאן

קנה דלתות יד-שניה לאחר שנגר אמר שהן תואמות

היו דלתות יד שניה למכירה הבאנו נגר שיבדוק האם הם מתאימות לביתנו. לאחר בדיקה בבית וכן אצל הדלתות אמר שהם מתאימות יש לחלק תיקון קטן כדי להתאימם אבל רובם תואמים. ועל כן קניתי את הדלתות כשהיה ברור שנהגר ירכיב אותם ואפילו הסכמנו על הסכום של כל דלת.
למחרת התקשר הנגר להודיע שביום ראשון יוכל לבא להרכיבם.
ביום ראשון הוא מתנצל שאינו יכול להגיע בגלל אונס רפואי של ביתו, לאחר מכן אינו עונה יותר לטלפונים, נאלצנו להביא נגר חדש כשראה את הדלתות ומדד את הפתחים טען בכל ההתנצלות שפשוט הם לא תואמות לבית כך שאין מה לעשות איתם. (כשכל הטעם למה קניתי אותם כי הנגר הראשון אישר לי שזה עיסקא מאוד טובה)
א. המוכר שידע שיש נגר שהגיע ועל דעת זאת קניתי חייב לקבל את הדלתות בחזרה כי הייתה פה טעות.
ב. האם אפשר להגדיר את הנגר הראשון שעשה לי נזק בגרמי וחייב או להרכיבם או לשלם לי את ערך הדלתות.
ג. ואם ימצא נגר שיסכים בסוף להרכיבם אבל היות ויש אי התאמה ידרוש סכום מאוד גבוה כדי להרכיבם את ההפרש בין מה שהייתי צריך לשלם לנגר הראשון לבין מה שאצטרך לשלם לנגר השני במידה ואני אמצא ישלם הנגר הראשון.
תודה

תשובה:

א. במקרה שיתברר שהנגר הראשון טעה בכך שאמר שהן מתאימות ושוב נודע שהן לא מתאימות, יש מקום לטעון לביטול העסקה. אבל כל עוד שלא ברור שהייתה טעות, אלא שהנגר הראשון אינו מגיע להתקין, אין אפשרות לבטל את העסקה.

ב-ג. אין אפשרות לחייב את הנגר הראשון בתשלום כלשהו.

מקורות:

א. במקרה של טעות הרי זה דומה לדיין שהורה על פירות שהם טהורים ולכן לקחם הקונה ושוב נודע שטעה בדבר משנה שהמקח חוזר. עיין ש"ך חו"מ סי' כה סק"ה אות ד. ובמקרה שהנגר לא טעה אלא שמסרב להתקין, אין זה קשור למוכר, אלא בעיה שהתעוררה לאחר מכן. ורק במוכר קרקעות על דעת לעלות לאר"י מצינו אפשרות לבטל מקח כאשר התקווה לא התמששה, ולא במטלטלין ולא בקניה, עיין שו"ע חו"מ סי' רז סעיף ג.

ב-ג. אפילו אם הנגר היה מזיק בידיים את כספו של הקונה, הרי הוא יכול לשלם את הנזק עם הדלתות, וכדין מזיק שיכול לשלם בסובין, עיין שו"ע חו"מ סי' תיט סעיף א, כל שכן כאשר כל הנזק הוא שגרם לו קניה שלא לצורך, שאינו חייב לשלם כלום. וכן אין הנגר חייב להרכיבאת הדלתות אלא מדין מחוסר אמנה, כיון שעדיין לא היה קנין המחייב את הנגר להתקין את הדלתות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל