לתרומות לחץ כאן

ברכות השחר למי שישן בתחילת הלילה

שלום רב.
במסגרת עבודתי כיום אני נדרש להגיע כפעם בשבוע באמצע הלילה לעבודה, עד לשעה 10 בבוקר בערך.
שאלתי היא:
1)איך עלי לנהוג לגבי ברכות השחר וברכות התורה אם הלכתי לישון למשל בתשע וקמתי בשתים עשרה בלילה?
2)לגבי תפילת הבוקר ותפילין כשאני מגיע הבייתה- מה אני יכול להגיד ומה לא?(ברכות השחר,התורה,ברוך שאמר וויברך דוד,ברכות קריאת שמע וכד')אני יכול להתחיל להתפלל בסביבות עשר וחצי בערך.
3)בימים אחרים אני נדרש להגיע בשעה מוקדמת מאוד בבוקר.מה שאומר שאני יוכל להתפלל שחרית ולהניח תפילין רק בין השעות ארבע בוקר לחמש ועשרה בערך- איך עלי לנהוג לגבי התפילה והתפילין- מה עלי לומר ומה לא?והאם אני יוצא ידי חובת תפילין?

תשובה:

שלום רב.

א. אדם שישן בתחילת הלילה: אם קם לפני חצות הלילה ונוטל ידיו, אינו יכול לברך על נטילת ידים, אלא בבוקר לפני התפילה יטנף ידיו [או ילך לשירותים] ולאחר מכן יטול ידיו ויברך ברכה זו. אבל אם קם לאחר חצות הלילה, מעיקר הדין הוא יכול לברך ברכה זו, אלא אם כן הוא יודע שיצטרך לטנף ידיו לפני תפילת שחרית פעם נוספת שאז עדיף לדחות ברכה זו  ולאומרה בסמוך לתפילה [במקרה שלך יש להניח שעליך לדחות ברכה זו לבוקר]. ברכת אשר יצר, אם ישן לאחר חצות הלילה, יכול לברך ברכה זו גם אם לא עושה צרכיו, אולם לכתחילה עדיף שיברכה לאחר עשיית צרכיו. ואם קם לפני חצות הלילה אינו יכול לברך ברכה זו אא"כ עשה צרכיו.

ברכת אלוקי נשמה ניתן לומר החל מחצות הלילה, אף שישן רק בתחילת הלילה. ברכות התורה יש לומר לאחר שקם מהשינה.

שאר ברכות השחר, אלו שנתחייב בהם [האמורים לענין קומו משנתו] יכול לאומרן מחצות הלילה, ואלו התלויות במנהגו של עולם [הנותן לשכוי בינה], יברך לאחר עלות השחר.

ב. בנוגע לתפילת שחרית, כדאי מאוד למצוא סידור שיאפשר לך להתפלל בעבודה. התפילה בשעה 10:30 היא לאחר זמן קריאת שמע וזמן תפילה. באופן זה את מצות קריאת שמע שהיא מהתורה אתה מפסיד לגמרי ולגבי התפילה, אף ששכר מצוה יש לך תפילה בזמנה אין לך. אין לי ספק שלפחות קריאת שמע אתה יכול לקרוא בזמנה בעבודה. ומכל מקום אם אירע שאדם לא התפלל שחרית עד שעה זו, אם היה הדבר באונס הוא רשאי לומר ברכות קריאת שמע, אולם, אם נהג כך במזיד, אינו מתפלל אלא פסוקי דזמרא קריאת שמע ללא ברכותיה ותפילת שמונה עשרה.

ג. תפילת שחרית ניתן להתפלל בדיעבד מעלות השחר, אולם זמן ציצית ותפילין הוא מהזמן שיכיר בין תכלת ללבן, שהוא מעט לאחר מכן בערך 50 דקות עד שעה לפני הנץ החמה.

מקורות:

א. על החילוק האמור בענין ברכת על נטילת ידים ראה ביאור הלכה סי' ד ד"ה כל. על ברכת אשר יצר ראה משנ"ב שם ס"ק ג. על ברכת אלוקי נשמה ראה קצות השולחן סי' ה סעי' ה. על ברכות התורה ראה שו"ע סי מז סעי' יב.

ג. ראה שו"ע סי' נט וסי' פט ומשנה ברורה שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל