לתרומות לחץ כאן

זית OLIVE

זיתים ירוקים                             GREEN OLIVES

זיתים כבושים

הנגיעות

1.  זיתים מחלקה שטופלה כראוי. לעתים נגועים ויש לבודקם.1

2.
זיתים מגינות פרטיות או מחלקות שלא טופלו כראוי. בחזקת נגועים וחייבים לבודקם.

תיאור הנגיעות

א.  כנימות מגן. כנימות מגן עלולות לפגוע בזית בזמן גידולו. זית נגוע, על־פי רוב צורתו מתעוותת. כנימות אלו יורדות בתהליכי הכבישה התעשייתית, אולם בכבישה ביתית הן עלולות להשאר על הזיתים, (תמונה 308).

ב.  רימות זבוב הזית. נקבת זבוב הזית (זבוב בגודל חצי סנטימטר), נוקבת נקב קטן בזית בעזרת צינור ההטלה שלה, ומטילה בתוכו ביצה זעירה, (תמונה 309). מהביצה בוקעת רימה הנוברת מחילות בתוך הפרי, (תמונה 309א).

מקום ההטלה אינו ניכר היטב. כאשר הרימה גדלה ניתן להבחין בכירסום ובמחילות חומות בתוך הזית (תמונה 310), וגם עלול להופיע כתם חום כהה או שחור בצדו החיצוני של הפרי, (תמונה 312), וכן עיוות של צורת הפרי,

(תמונות 311, 315).

הבדיקה

1.  זיתים תעשיתיים. מתבוננים בצדו החיצוני של הזית, אם מצוי עליו כתם חום כהה או שחור או נקב קטן, שהם סימן לנגיעות פנימית על־ידי זבוב הזית, (תמונות 311, 315).

זית מזן "סורי" (קטן ודק) הגדל בעיקר אצל ערבים, נגוע יותר מהזיתים מהזנים "מנזנילו" ו"נובו" (גדולים יותר ומעוגלים), הגדלים בעיקר אצל יהודים. כתמים חומים בזיתים עלולים להיווצר גם על ידי מכות ולחץ, (תמונה 313). כדי להבחין אם הכתם נוצר על ידי נגיעות בזבוב הזית, חותכים את האיזור הכהה בסכין. אם הכתם עמוק או מצויה תחתיו מחילה, יש לחוש לרימת זבוב הזית. אם הכתם הוא שטחי וללא מחילה, אינו סימן לנגיעות.

נקודות בהירות זעירות על קליפת הזית אינן סימן לנגיעות, (תמונה 314). גם נקודות זעירות כהות שעל פני כל הזית אינן סימן לנגיעות.

אם נמצאו שלושה זיתים וודאי נגועים, יש לפתוח את כולם, היות ולעתים הנגיעות אינה ניכרת מבחוץ.

צבע כהה (סגול־חום) בפרי סביב הגלעין, אינו סימן לנגיעות.

2.  זיתים מגינה פרטית. יש לחצות כל זית ולבודקו מבפנים (ניתן לבצע את הבדיקה גם לאחר הכבישה).

3.  זיתים ללא גלעינים. בדיקתם קלה יותר. אפשר להסתפק בהסתכלות בצדם החיצוני והפנימי. אם אין כתמים או מחילות אין חשש לנגיעות.

4.  זיתים פרוסים. פרוסות זיתים מתוצרת מפעל בעל מוניטין, מיוצרות בדרך־כלל מזיתים באיכות טובה. בודקים מדגם של כעשרה אחוז מהפרוסות, ואם לא מצוי בהם כתמים אופייניים או מחילות, אין צורך בבדיקה נוספת. אם נמצאו סימני נגיעות במדגם, כגון כתמים או מחילות, בודקים את כל תכולת האריזה: שוטחים חופן של פרוסות על כף היד, מתבוננים אם יש עליהם סימני נגיעות כנ"ל, ואת הנגועים מסירים. באופן זה בודקים את כל הכמות הדרושה.

זיתים שחורים                            BLACK OLIVES

בתחילת גידולם הזיתים ירוקים, ולקראת הבשלתם המלאה הם הולכים ומשחירים, (תמונה 314).

הנגיעות

לעתים נגועים וצריך לבודקם.

תיאור הנגיעות

זיתים שחורים נפגעים על־ידי זבוב הזית יותר מזיתים ירוקים, הן מחמת בשלותם והן מחמת היותם חשופים לפגיעה במשך תקופה ארוכה יותר. ראה פרטים בתיאור הנגיעות של זיתים ירוקים.

הבדיקה

בדיקת זיתים שחורים קשה יותר, מחמת רכותם וצבעם הכהה.

יש לחצות את הזית, ולבדוק אם מצויה בו רימה או מחילה.

 

זיתים מושחרים1                        BLACKENED OLIVES

על־פי רוב מצב נגיעותם טוב יותר מזיתים שחורים, וכן בדיקתם קלה יותר היות וצבעם הפנימי אפור ולא שחור, כך שניתן להבחין בנגיעות ללא קושי, (תמונה 316).

ממרח זיתים                        OLIVE SPREAD

הנגיעות

בחזקת נקי ואינו טעון בדיקה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל