לתרומות לחץ כאן

גדר מלאכה שנעשתה בשינוי בשבת

שלום כבוד הרב,

אשמח לקבל תשובה בהקדם האפשרי כדי להשיב לתלמיד. תודה.

השאלה:
הרי ידוע שכל מלאכה שנעשתה בשינוי או כלאחר יד, איסורה הופך להיות דרבנן. האם כאשר אני מדליק
את האור בשינוי (כגון במרפק או ברגל), האם זה כבר הפך להיות איסור דרבנן או, שכאשר המלאכה נעשת
בשינוי, אבל התוצאה היא בידיוק (100%) אותה תוצאה (אם הייתי עושה את הפעולה כדרכי), האם האיסור
נשאר דאורייתא או בכל זאת יורד לאיסור דרבנן? שלאומת זאת, בדוגמת: כתיבה שאם כתבתי ביד שמאל, הרי תוצאת הכתיבה לא תהיה איכותית כפי שהייתי כותב בידי הימנית, ולכן האיסור הוא דרבנן.

תודה רבה,

תשובה:

שלום רב.

גם כאשר התוצאה זהה  אם נעשה שינוי באופן עשיית המלאכה האיסור הוא מדרבנן. למשל: אדם שיוצא בשבת מרשות היחיד לרשות הרבים ויש בפיו סוכריה, עובר באיסור תורה כיון שכך היא דרך הוצאתה, אולם, אם יש בפיו כפתור שהדרך להוציאו ביד האיסור אינו אלא מדרבנן. וכך הוא גם לגבי כיבוי האור במרפק. אלא שיש לדעת שעל השינוי להעשות בגוף המלאכה עצמה, וכמו בדוגמאות לעיל, אולם אדם שיניח קדרה על האש על ידי מרפקו והיא מתבשלת באופן הרגיל אינו נחשב כמשנה והדבר אסור מדאורייתא.

מקורות:

ראה שו"ע הרב סי' שא סעי' ב על פי הגמ' בשבת צב ע"א. על כך שהבישול באופן האמור אסור מדאורייתא, ראה שו"ת מהר"ח או"זסי' לא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל